Brand

Jak nenašlapat peníze do kanálu

V roce 2012 jsem publikoval článek "Proč nepoužívám fotoaparát za 100 tisíc" a následně článek "Skutečná omezení v krajinářské fotografii". Je tomu téměř 6 let a na základě dotazů, které od účastníků workshopů a foto-expedic dostávám, jsem si uvědomil, že je potřeba některá fakta oživit a na několik zajímavostí poukázat. Pokud máte neomezený budget a nevadí vám utratit za foto-techniku statisíce, nemusíte číst dál. Článek je totiž určen pouze těm, kteří se chtějí nad investicí do foto-techniky zamyslet, nějakou tu korunu ušetřit a možná díky tomu dosáhnout i lepších výsledků.

THIS IS SCOTLAND.jpg

Články "Proč nepoužívám fotoaparát za 100 tisíc" a "Skutečná omezení v krajinářské fotografii" si přečetlo dohromady přes 60 tisíc lidí. Některým to však nepomohlo a tak je to tady zase. Na foto-expedici do Skotska vám přijede fajn chlapík a hned při prvním focení vítězoslavně vytahuje nový fotoaparát za 100 tisíc. Já kouknu na zbytek jeho foto-výbavy a hned první den si v duchu řeknu "Tak ten je v pr.... ". Nemůžu to říct samozřejmě nahlas, ale napadají mě myšlenky typu "S tím ani já nic nenadělám. Ještě ani nezačal a už skončil. Vyhozené peníze jak za fotoaparát, tak za foto-expedici".

Zbytečnosti, na které není rozpočet?

Jak je to s takhle krásným fotoaparátem možné? Protože 90% těchto "investorů" zapomene, že super fotku v krajinářské fotografii nedělá fotoaparát, ale příslušenství. Vše, co mají, "nasypou" do těla a na kvalitní stativ, filtry, panoramatickou hlavu nebo dokonce objektivy už prostě nezbude.

Kvalitní stativ a hlava

AC1165-5.jpg

- jak chcete fotit krajinu, když se Vám ve větru stativ třepe? Stativ je v krajinářské fotografii tím nejdůležitějším, protože při západech a východech slunce používáme časy, které udržet z ruky prostě nelze. Přesto je to prvek foto-výbavy, na kterém se většinou nejvíce šetří.

Troška z praxe: Během 2 letošních foto-expedic jsme měli skóre následující. Jedna prasklá stativová hlava, jedna ulomená stativová noha a další 2 hlavy uvolněné natolik, že byly nepoužitelné. Vše se opravovalo lepící páskou, dráty, lepidlem a různými vložkami, které byly po ruce.

V duchu si pak říkám "Chlape k čemu ti je ten 5D Mark III a Gitzo, když na tom Gitzu necháš x let starou, vychozenou stativovou hlavu, která ti celou tu investici do foto-techniky a do foto-expedice pošle do kytek?" 

ELGOL.jpg

Šedé a přechodové filtry

- bez šedých filtrů čas z jedné sekundy na několik minut nenatáhnu, ani kdybych se na hlavu stavěl. Mohu sice přiclonit na maximum a snížit iso na minimum, ale ani to mi při dostatku světla ve scéně moc nepomůže. Bez filtrů jako je Lee Big Stopper nebo Lee Little Stopper (a jim podobným), bych musel na několikaminutové expozice v době, kdy je ještě sluníčko nad horizontem, zapomenout.

Lee.jpgTroška z praxe: Poslední dobou se setkávám s kurzisty, kterým jinde řekli, že přechodový filtr je dnes již přežitek. Vše lze údajně vyřešit expozičním bracketingem a následným lepením expozic v Photoshopu. Tak by mě vážení kolegové zajímalo, jak bez přechodového filtru zvládnete bracketovat panorama z 10 dlouhých expozic, kdy jeden dílčí snímek (focený přes Big nebo Little Stopper) trvá například 1,5 minuty.

Protože když si vynásobíte 1,5 minuty x 10 snímků, jste na 15 minutách (bez prodlev mezi záběry) a to je poměrně krajní čas pro zachycení jednoho panorama při zapadajícím sluníčku a měnících se světelných podmínkách. S přechodovým filtrem to možná tak tak stihnete. Ale pokud budete chtít snímky ještě expozičně bracketovat (fotit 20 dlouhých expozic místo 10), nemáte šanci. Začnete vlevo a než se dostanete doprava, slunce zapadne a světlo se zásadně změní. Na bracketing u panoramat focených na dlouhé časy prostě není čas a bez přechodového filtru záběry jako jsou ty výše a níže neuděláte.

Elgol.jpg

Panoramatická hlava 

- někdo namítne, že fotí panoramata i bez panoramatické hlavy. Ano, jde to.. v určitých případech. Jakmile ale máte něco velmi blízko v popředí a fotíte na krátkém ohnisku, parallax error se určitě projeví.

Troška z praxe: Není potřeba kupovat drahé hlavy typu Acratech (viz tento článek). Ale aspoň primitivní řešení v podobě L-plate a jedné delší destičky s příčnou aretací (viz tento článek) by měl zvážit každý, kdo se panoramatickou fotografií na krátkých ohniscích chce zabývat.

TALISKER BAY.jpg

Opravdu potřebuji ten drahý full-frame?

full66811.jpgCo se rivality mezi full-frame a APS-C senzorem týče, setkal jsem se za 10 let fotografické praxe mnohokrát s názorem, že full-frame je prostě ve všech ohledech lepší. Je to formát profíků, zatímco APS-C je na hraní pro děti. Skutečně je tomu tak?

1) Full-frame a hloubka ostrosti

Nízká hloubka ostrosti je určitě výhodou při focení portrétů, svateb či společenských událostí. Jenomže v krajinářské fotografii je zcela kontraproduktivní. Při focení krajiny potřebujeme mít vše z rohu do rohu ostré a tedy pracovat s velkou hloubkou ostrosti. Fotím-li panorama, které bracketuji expozičně a u kterého mám popředí vzdálené 0,4m a pozadí 4000m od objektivu, stačí mi u krátkého ohniska s APS-C přiclonit například na F13.

S full-frame budu ale muset clonit až do čísel, které kvůli difrakci objektivu použít nechci nebo přejít na focus bracketing (udělat sérii snímků ostřených na popředí a následně sérii snímků ostřených na pozadí). Kombinovat expoziční bracketing a focus bracketing ale není vždy možné (v případě rychle se měnících světelných podmínek) a i když to lze, je to minimálně komplikace. Tak kde je ta výhoda?

GUIRAING.jpg

2) Full-frame a šum ve fotografii

Není tajemstvím, že full-frame senzory všeobecně šumí méně. Ale pojďme se na to podívat z pohledu praxe podvodní fotografie. Pod vodou je většinou vše v pohybu (způsobeno vlnami, proudy a vlastním pohybem mořské fauny) a tak se snažím snímky "zmrazit" krátkým časem.

Dugong.jpg

Fotím-li například žraloky, vím, že nejpomalejší čas, který mohu použít je 1/200 sekundy. K záběru potřebuji určitou hloubku ostrosti, což u APS-C znamená přiclonit na cca F10. ISO nastavím například na hodnotu 200 a vím, že tím dosáhnu ideálně exponovaného snímku.

Pokud ale budu chtít zachytit zcela totožný snímek s full-frame senzorem, budu muset (díky delšímu ohnisku) přiclonit, abych se dostal na stejnou hloubku ostrosti jako u APS-C. No jo, ale když přicloním (například na F16), budu to muset někde kompenzovat, abych dosáhl stejné expozice jako s APS-C senzorem. Na čas šáhnout nesmím (delší čas by žraloka rozmáznul) a tak jediné, co mi zbývá, je co? No přeci zvýšit ISO! Zvyšuji tedy ISO (například na 500) a zachycuji identický záběr.

Co z toho vyplývá? Abych porovnal úroveň šumu mezi APS-C a full-frame senzorem, nemohu porovnávat šum vzniklý při ISO 200. Abych byl objektivní, musím porovnávat šum u APS-C při ISO 200 vs šum u full-frame například při ISO 500. Ano, i tak bude full-frame šumět méně, ale započítejte k tomu defrakci objektivu na vyšších clonách a zeptejte se sami sebe. Má ten sotva viditelný rozdíl hodnotu 50 tisíc?

3) Full-frame a vyšší obrazová kvalita

Nehledě na paradox zmíněný v bodě 2 výše, bude mít full-frame nad APS-C, co se obrazové kvality týče, vždy navrch. Slyšel jsem proto nespočet narážek typu "Ten malý senzor šumí." nebo "Mám z toho moc odpadu." Koho to ale v dnešním digitálním světě zajímá? Ruku na srdce. Kolik printů, na kterých by se ta obrazová kvalita mohla projevit, za rok uděláte? Kolik velkoformátových fotografií doopravdy ročně tisknete? Tři? Jednu? Žádnou? Že fotografie prezentujete jen zmenšené na webu?

Takže jste dali o 40-60 tisíc navíc, abyste následně rozdíl neviděli? Well done prodejci! Proč prodávat amatérům zrcadlovky za 10 tisíc (na kterých je marže mizivá), když lze kupujícímu vsugerovat, že to tělo za 100 tisíc prostě nutně potřebuje (a diametrálně marži navýšit)?

THE HOME OF SEALS.jpg

Káže vodu a pije víno?

Na veřejnost se už někde možná prosáklo, že jsem loni přešel na Canon 7D Mark II. To je sice pořád APS-C formát, ale ty "serepetičky" co má, už jsou diametrálně jinde v porovnání s Canonem 550D, který jsem používal předtím. Kážu tedy vodu a sám piji víno? Co mě k přechodu na dražší tělo vedlo?

Vysvětlení je jednoduché. Byla to omezení v podvodní fotografii. Ačkoliv v krajinářské fotografii nikdy nepoužívám autofocus, pod vodou jsem na něm zcela závislý. Z Canonu 550D jsem sice dokázal poskládat panorama s rozlišením středoformátu, ale na rychlé delfíny a žraloky autofocus pod vodou často nestačil. Navíc housing pro Canon 550D neumožňoval rychlé elektronické odpalování blesků. Tato dvě omezení na straně fotoaparátu a housingu byla tak zásadní, že upgrade tímto směrem byl dříve nebo později nutný.

GOOD MORNING SCOTLAND.jpg

Abychom se špatně nepochopili

Pokud jste profesionální fotograf fotící většinu dnů v roce, pak nejlepší tělo, které Vám bude každou maličkostí práci usnadňovat, prostě potřebujete. Na takovém těle bude pravděpodobně záviset Vaše živobytí a tak šetřit nemá cenu.

Fotíte-li profesionálně portréty, svatby nebo společenské události, je samozřejmé, že se full-frame fotoaparátu nevyhnete. V tomto případě totiž budete chtít pracovat s nízkou hloubkou ostrosti či fotit při vyšších hodnotách ISO bez výrazného nárůstu šumu.

Pokud jste znuděný milionář nebo máte neomezený rozpočet a chcete si koupí nejdražšího fotoaparátu prostě jen udělat radost, tak také nevidím důvod, proč ho nepořídit. Kupte si třeba čtyři Canony 5Ds a mazlete se s nimi před spaním, pokud vás to bude naplňovat. Nezapomeňte však, že vám musí zůstat finance i na to příslušenství.

Pokud jste ale amatér, který počítá každou korunu, proč vyplácnout úspory za tělo, jehož potenciál nikdy nevyužijete? Jen proto, abyste se lépe cítili? Nebo proto, že vám společnost nakukala, že ho nutně potřebujete (podobně jako nejnovější iPhone)? Stejné fotografie pořídíte s fotoaparátem za 10-20 tisíc a tak přidaná hodnota dalších 80 tisíc bude nulová. Ba naopak, pokud vám nezbude na kvalitní objektivy, stativ, hlavu, filtry a další příslušenství, věřte tomu, že ani já pak z vašeho fotoaparátu na workshopu či foto-expedici nedokážu nic víc vykouzlit.

Všichni bychom si měli zkusit upřímně odpovědět na otázku: "Co mě ve fotografii opravdu omezuje? Je to fotoaparát, foto-technika nebo moje schopnosti?" A dle upřímné odpovědi se k situaci postavit.

THIS IS SCOTLAND 2.jpg

Štítky:

Václav

Václav Krpelík je fotograf, který se zaměřuje především na fotografování krajiny a to jak té na souši, tak té pod vodou. Jako jeden z mála fotografů na světě, se s těžkou foto-technikou vydává do mořských hlubin výhradně bez přístroje. Mnohaleté zkušenosti s fotografováním hor, pobřeží, mořského světa a dalších žánrů pak předává účastníkům svých workshopů a expedic pořádaných v zahraničí.

Více o něm a o jeho tvorbě naleznete na jeho webu www.vaclavkrpelik.com.

Diskuse

Drahoš

13.4.2018 14:40

Pane Václave, a to si představte, že jsou "hlupáci" co touží po tzv středoformátu :-) . Neb k tomu fotografování připočítavají něco s názvem FAKTOR RADOSTI. Tj to co hanlivě posměšně nazýváte oním mazlením se před spaním. Prosím, : vadí Vám to tak moc? S pozdravem Drahoš Ingr

Václav

13.4.2018 15:12

Pane Drahoš faktor radosti je mi zcela známý :o) Nic proti němu nemám. Sám jsem ho nedávno aplikoval u nového auta (se kterým se "chodím do garáže a na vyjížďky mazlit") a nebo nového housingu (který jsem měl po zakoupení doma vystavený a "mazlil jsem se s ním před spaním").  V článku proto píši: "Pokud jste znuděný milionář nebo máte neomezený rozpočet a chcete si koupí nejdražšího fotoaparátu prostě jen udělat radost, tak také nevidím důvod, proč ho nepořídit."  Problém ale nastává tehdy, když po pořízení auta zjistíte, že už nemáte na benzín, pojistku, zimní gumy nebo v případě housingu na blesky nebo cesty za potápěním. Budete se možná divit, ale za 10 let focení se s tímto problémem setkávám v rámci workshopů a fotografických výprav dnes a denně. A pokud mám být zcela upřímný, tak ze zkušenosti se mi jeví, že čím má účastník dražší fotoaparát, tím většinou bývá horší fotograf. Samozřejmě to nelze paušalizovat, ale kdybych to měl vzít čiště statisticky (na základě toho co mi projde pod rukama), tak je to bohužel tak. Pokud je to zcela cizí člověk, tak mě to nemusí zajímat, ale pokud jde o účastníka mého workshopu (a tedy mi není zcela lhostejný), nemůžu si to nechat pro sebe... 

Tomáš

13.4.2018 18:25

nedá mi to nereagovat :). Je horší prohřešek mít drahý fotoaparát nebo neumět fotit? Proč, když neumím fotit s levnými fotoaparátem, je to v pořádku, pokud to neumím s drahým, je to špatně? Troufám si tvrdit, že špatné příslušenství má velká část kurzistů a spíše než podle ceny fotoaparátu to je ovlivněno tím jak často fotí a na kolika kurzech už byli. K drahému fotoaparátu si stejně to lepší jednou příslušenství koupí nebo fotit přestanou, což je jejich věc.

 

Z článku na mě dýchá spíše zášť k lidem s drahými foťákem než co jiného. Z těch lidí se třeba někdy stanou dobří fotografové, proč je urážet (tak na mě článek působí) a odrazovat v počátku? Kdo z nás nezačínal s naprosto tragickým vybavením? Pořád je možnost stanovit max. cenu fotoaparátu, aby lidé mohli jet na kurz, je to ale střelené. Stejně tak je možnost nejběžnější drobné příslušenství vzít navíc s sebou a nechat to ty lidi vyzkoušet nebo jim to rovnou prodat. Pokud to je vícedenní kurz, je možné si od lidí dopředu vyžádat seznam příslušenství či se krátce na hodinové focení sejít dopředu a vyzkoušet si je. Nevidím kde je problém, takovýhle článek na podobné lidi nebude mít pražádný význam, stejně si to budou kupovat.

 

Drahoš

13.4.2018 19:00

Pane Václave, my tady ovšem nejsme účastníci Vašeho kurzu. Já se před léty mnohými zařek že nikomu radit nebudu pokud o to nebudu požádán; ono se to nakonec většinou obrátí proti rádci byť by radu mínil sebe upřímnějui. A i komentáře k takovým statím jako je ta Vaše si odpustím. Ovšem nedávno jsem narazil na článek který - už si název nepamatuju - radil NEFOŤTE KLIŠÉ, nefoťte to či ono ( jen tak namátkou třeba Eifelovku). No to mě taky pěkně nadzvedlo. Vždyť ať si každej fotí CO chce a ČÍM chce. Ony totiž ty FFfoťáky maj kromě jiného i jakési kouzlo hloubky a jakési těžko popsatelné "plastičnosti". Kdysi jsem viděl obrázky Pana Zdenko Fejfara, ten tahal po horách poctivou LINHOFku a bylo to vidět,- to ovšem nebyla doba internetu Instagramu a jiných prznítek kdy 99procent lidí si fotky prohlíží na mobilu v lepším případě tabletu. No co jsem tím chtěl vlastně říci: souhlasím s výše píšícím panem Tomášem.

Václav

13.4.2018 21:49

To co navrhuje Tomáš by dávalo smysl, ale v praxi to není realizovatelné, když se vám jeden člověk přihlásí z Prahy, druhý z Beskyd, třetí z Bratislavy a další přijede z Vídně (setkáte se až na místě). Stejně tak není reálné nakupovat a do Skotska / Norska / Dolomit vozit x stativů, hlav, filtrů a dalších součástek. Myšlenka pěkná, ale v praxi to funguje spíše tak, že lidem napíšete 3x, že tam bude mokro (ať si vezmou nepromokavé oblečení a boty) a po příletu se dozvíte, že 2 z 8 si zrovna tuto informaci nepřečetli a přiletěli jen ve fleeskách :o) 

 

K článku samotnému bych podotkl, že jestli jste si ho vztáhli na sebe není to vina autora, který vás nezná a radit vám ani nezkoušel. Každý článek na Fotoradci je určený pro určitý tržní segment, který si z toho buď něco vezme nebo ne. Mě chodí na toto téma řada dotazů emailem a tak místo zdlouhavého vysvětlování mohu dotyčné odkázat na tento článek. Zároveň mi často na výpravách (u některých jedinců) trhá srdce, když vidím, že jim nevhodně zainvestované finance znemožňují fotografovat to, co měli v plánu (takových případů bych tady mohl popsat desítky...na každé akci se někdo takový najde). Tedy účelem článku je udělat právě to, co navrhoval Tomáš (informovat konkrétní tržní segment), jen trochu efektivnější a realističtější cestou, než je vozit součástky do Skotska, či pořádat sjezdy před foto-výpravou.

 

A co se záště k lidem s drahými fotoaparáty týče, v posledním odstavci "Abychom se špatně nepochopili" je to uvedeno zcela jasně. Pokud někomu utekla pointa článku, chce vidět jenom to co chce vidět, či poslední odstavec nečetl, nemyslím, že to je problém autora :o) Žijeme ale ve svobodné zemi a vyjádřit se má pod článkem možnost samozřejmě každý...

 

Aleš

14.4.2018 08:12

Zdravím,

nějak jsem nepochopil reakce Drahoše a Tomáše na Václavův článek.

Já v něm nic takového, co mu vytýkají oba pánové nevidím. Je to prostě

článek, který upozorňuje na skutečnosti s nákupem a pořizováním fototechniky

lidmi, kteří s fotografováním nemají ještě zkušenosti žádné a nebo jen minimální.

A pravdou bude vždycky fakt, že dobrou fotku nedělá fotoaparát se sebelepším

zasklením a je jedno jaké je značky a kolik vlastníka stál, ale ten kdo jej třímá v

rukou. Tak jako dobrý řezbář vytvovoří své dílo i lacinými dláty z Lídlu, tak tomu

špatnému nepomůže ani to nejlepší nářadí. No a to samé platí i u fotografie, dobré

a kvalitní "nářadí" práci usnadní, ale samo ji dobrou neudělá...

Přeji pozitivní den a náladucool

Underground

14.4.2018 12:14

V clanku se trosicku poznavam :)

 

Ale co me tam dost chybi a taky nemenedulezity  je dynamicky rozsah pro krajinky. Fotim si po Skotsku krajinky a zacinal jsem na apsc snimaci - casem jsem presel na FF Canon 6D. Fotky od prvniho pohledu vypadali lepe ( asi i tim ze apsc jsem mel od sony ktere melo nejake divne barvy)

 

upgrade 2 

Ted bych asi zminil Dynamicky Rozsah. Prechazel jsem na 5d markIV jen proto ze chci zacit fotit portrety a svatby.

Kdyz srovnam vystup u krajinek mezi 6D a mark IV tak ty fotky jsou zase o kus dal. A neni treba tolik vytahovat stiny oproti 6D. Rozdil 2 EV je docela znat.

 

PS: cena za fotak je znat :)

rozpada se me batoh i stativ a ted nejsou penize na nove veci. U stativu si musim zase objednat nahradni dily. Ma docela nekvalitni svorky Benro A3570F jinak je to skvelej stativ a vydrzi stat i pri silnem vetru

Underground

14.4.2018 12:18

Aleš

presne tak. Lepsi technika ma spise usnadnit praci. A probte se po dloooazaseooooouhe dobe snad brzo dockam me objednavky z Kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/2092430307/arsenal-the-intelligent-camera-assistant-0

Václav

15.4.2018 11:22

Pro Underground: Ten dynamický rozsah fotoaparátu u krajiny moc neřeším díky bracketingu a přechodovým filtrům... viz tento článek: https://www.fotoradce.cz/krajinarska-fotografie-proc-expozici-pri-foceni-neresim  (proto jsem to nezahrnul jako plus / mínus v tomto článku). Přepaly a podpaly nejsou tím, co by mě trápilo, i když samozřejmě větší dynamický rozsah je lepší :o)  Díky za komentář.

Underground

15.4.2018 20:01

Václav: ja ho treba resim a nebudu sam. Ja jsem na Photoshop jelito :) mam rad kdyz si pomuzu filtrama a udelam zaber na 1 fotku :)

František

19.4.2018 10:24

Hezký den všem a Václave děkuji za článek. Rád jsem si to přečetl a vrátil jsem se i k těm původním zmíněným článkům. Nejsem ani profesionál fotograf, dokonce se nepovažuji ani za nikterak vyspělého amatéra. To že občas přispěji do diskuze je pro mne limitováno tím, jestli jsem jist tím, že budu psát k věci a pokud možno v souvislostech mohu podat pragmatickou informaci. Takže do některých věcí se nepletu.. :-)

V poslední době jsem se zamýšlel také nad FF. Argumenty v článku jsou jasné a s článkem souhlasím. Nemá cenu pořizovat ECHT tělo, když jeho možnosti degraduji dalším vybavením. V článku ale postrádám důraznější podání informace, že pro ty, kteří - byť amatalérsky- tíhnou spíše k portrétním snímkům a různým snímkům jednotlivých objektů a kde je dobré zároveň oddělit objekt od pozadí a počítat s tím, že pozadí bude dokreslovat vzhled snímku je FF rozhodně přínosem. ( nemluvím teď o technice od 100t výše, ale o fotoaparátech s FF snímačem obecně. Všechny FF se totiž neprodávají nepoměrně dráž, než vyšší řady DSLR. ) A je fakt, že pokud Václav při krajině spoustu věcí udělá s APS-C, možná i výhodněji, .. tak prozatím vlastnosti FF užitné v tvorbě pozadí a jeho plastičnosti jak píše Drahoš ...tam s APS-C sice pochodíte, když víte jak na to, ale stejně ten výsledek nebude stejný.

Článek, a zejména jeho konec mně pomohl v rozhodování kam dál směřovat omezený tok financí pro obměnu a vylepšení mého vybavení k DSLR, které se stále dá označit Tomovým výrazem "tristní" i když se s ním pracovat nebojím. Možná proto, že o jeho "kvalitách" vím, tak holt o to víc musím se snažit z něj dostat maximum - to je taky dobrá průprava :-). V případě, že bych dále pokukoval po drahém těle a vystřílel koruny na jeho pořízení....skutečně by to bylo částečné našlapání peněz do kanálu jak nazval Václav celý článek. Takže dík Václave za článek a Dobré světlo všem.

František

Michal

20.4.2018 15:18

Děkuji za článek. I když dal by se asi napsat neutrálněji, aby nebyly znát ty nevybouřené emoce, když si člověk nemůže ulevit okamžitě na místě. :-) Vynechám řešení FF a podobné honění pixelů, které se nevyřeší a jak je uvedeno, někdo si prostě udělá radost.

Ale třeba k tomu ostatnímu vybavení, tam je to téměř pro každého najdi si to svoje sám. Odpovídající informace člověk nenajde, nenajde zkušenosti někoho kdo řešil to samé. Influencer udělá max představovací video a je cítit že věc používá jen při něm. 

I tady mě vysloveně dráždí ta korektnost "Jedna prasklá stativová hlava, jedna ulomená stativová noha a další 2 hlavy uvolněné natolik, že byly nepoužitelné."  ano musí to být anonymní, ale právě přesnější popis těch špatných zkušeností někomu dalšímu pomůže. značka, model, stáří, předchozí použití, jistě se dá po těch letech zkušeností rozhodnout jestli je to křáp nebo to jen přejelo auto.

 

Takže opravdové zkušenosti aby člověk pohledal a tedy díky moc za články o batozích, hlavách apod.

MartyM

26.4.2018 00:05

ja presel na FF kvuli castemu foceni interieru kostelu kde potrebuji vyssi iso a mensi sum ale musim rict ze se mi krajina fotila lepe s aps-c fotakem a to predevsim kvuli hloubce ostrosti

zejm blizke popredi je i pri sirokem ohnisku problem

jo vse ma sve pro a proti

Martin

27.4.2018 10:56

Nechápu to strašení problémem hloubky ostrosti a difrakce u FF vs APSC. Namátkou vezmu ohnisko 24 mm, na FF je při cloně F13 a zaostřené vzdálenosti 10m ostré vše od 1,3m do nekonečna. Na APSC těle pak při ohnisku 16 mm a F9 je to pak to stejné. Pokud APSC zacloním na F13, “získá se” 40 cm, takže ostrost od cca 0,9m do nekonečna. Na FF pak musím zaclonit na F19. To vše při tisku na A4, kdy se difrakce ani v jednom případě neprojeví.

Vliv difrakce půjde vidět pouze při náhledu 1:1 na monitoru a to v případech, pokud bude u FF i APSC shodné rozlišení 24 Mpx, tak u APSC už od clony F 8,0 a u FF pak od clony F11.

viz https://www.photopills.com/calculators/diffraction

Stanislav Souček

27.4.2018 17:19

Omlouvám se, že vstupuji do takové výživné diskuze, ale nedá mi to! Já chápu článek docela jinak, než jako výraz záští proti majitelům drahých hračiček! Naopak! Chápu jej, jako motivační pro ty, kteří vlastní jednodušší, potažmo levnější techniku! Možná znáte "fotografy", kteří přečasto fňukají: "Jó, kdybych měl dělo jako ty, bylo by to o něčem jiném", nebo: "až si našetřím na pořádnou mašinu, tak...". Takovým "čekatelům" lze odpovědět jediné: "Jdi a foť! Klidně s tím co máš,  ale hlavně foť, foť, foť!" A Václav článkem dodává: "Koukni, co se dá vyfotit levnější technikou. Než našetříš na vysněnou mašinku, můžeš se posunout o několik levelů výš. Tak nefňukej a mazej fotit!" Tož tak.

St.

Tomáš

28.4.2018 08:48

Přesně jak píše Standa... nebo si snad někdo myslí, že Ansel Adams řešil difrakci, reflexe v objektivu a podobně? Nebo že si třeba Irving Penn stěžoval na nedostatečnou ostrost fotek? Je potřeba si uvědomit, že fotky, které dodnes pohnuly světem, byly pořízeny na techniku, která je často mnohem primitivnější než ta, kterou máme dnes k dispozici. A ty fotky i v dnešní době neztrácí na půvabu.  Ano je fajn si dopřát kvalitní techniku, když mi to umožní pohodlnější práci, třeba i kvalitnější výstup a hlavně větší radost z focení. Ale lepší fotky mi to nezaručí. Každý si to v hlavě musí srovnat po svém a je zcela na každém, co preferuje. Nicméně jak píše Standa, není nic lepšího než jít ven a fotit. I kdyby to mělo být s foťákem z minulého století :)

vladimír314

2.5.2018 08:45

Výborný, podnětný článek: začínám si myslet, že na krajinu jsou spíš vhodnější menší snímače. 4/3 nebo i 1", protože mají perfektní dof, na těch pixelech na snímači až tak moc nezáleží, spíš tady bude pravda, že "čím míň, tím líp", zvlášť když výsledek vidím na FB nabo na monitoru, co má sotva 1,5 megapixelu. A z 1,5 mega fotky se dá udělat velký plakát, říkali mi v tiskárně.  A když FF tak jedině Sony A7s, kde inženýři správně dali čip "jenom" s 12 megapixely. :-)

Petr

9.5.2018 20:59

Ja nevim, ale kdyz se divam na DOF kalkulator (http://www.dofmaster.com/dofjs.html) tak vidim, ze FF (napr. C5D MIII) ma hyperfokalni vzdalenost mensi nez APSC (napr. C60D) pri stejne clone a ohnisku, coz je v rozporu s vyse uvedenymi prispevky... Kde je chyba? 

Martin

10.5.2018 13:57

Chyba je ve stejném ohnisku, kdy nemá FF a APS-C stejný úhel záběru. Např. 18mm na FF má podstatně širší úhel záběru než 18 mm na APS-C, kde se to rovná úhlu záběru ekvivalentních cca 29 mm na FF (crop factor 1,6x). Takže FF má při stejném fyzickém ohnisku objektivu větší DOF než menší snímač. I když se najdou fotografové, kteří tvrdí, že to není pravda a je to "jedno" a DOF je "stejná" - viz tato debata https://www.fotoradce.cz/diskuse/tema/prepocet-na-ff-diskuse

Petr

10.5.2018 19:58

Martin: diky moc, ja tuhle odpoved cekal. Ale tim tuplem nechapu preferenci APSC pred FF pro krajinky. Rekneme, ze mam objektiv Canon 17-40. S FF budu mit vetsi DOF i sirsi zaber nez s APSC. Tak kde je zakopany pes? :)

Martin

10.5.2018 20:31

Asi v tom, že někdo si může pořídit APS-C tělo vč. ekvivalentního skla (např. EF-S 10-18/4.5-5.6) a pak holt ušetří, váhu i peníze. A horší kvalita výstupu třeba nevadí... :)

Petr

10.5.2018 22:35

 Asi jo :)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Foto technika

Všechny články kategorie

Má ještě smysl mít ve foto technice statisíce?

Již delší dobu jsem chtěl publikovat úvahu včetně pár propočtů na téma: vyplatí se ještě vůbec mít ve vlastní foto technice velké…

10.4.2020

Tomáš

Jak fotit portrétní fotografie?

Nejste si jistí, jak správně zvolit studiové světlo na fotografování portrétu, nebo figurální fotografie? Jaké fotopozadí je…

27.5.2019

petr777

Jak nenašlapat peníze do kanálu

V roce 2012 jsem publikoval článek "Proč nepoužívám fotoaparát za 100 tisíc" a následně článek "Skutečná omezení v krajinářské…

13.4.2018

Václav

Rozhodujete se, jaká světla si pořídit do ateliéru?

Pár tipů pro fotografy, kteří plánují vybavení svého prvního ateliéru, nebo doplnění studiové techniky. Porovnání nižší a vyšší…

8.2.2018

petr777

Mdlé fotky na notebooku? Může za to Intel

…Hned od začátku mi přišlo, že světlé tóny jsou nějaké vyšisované, téměř bez kontrastu. Nejvíc to bylo patrné na fotce zamračené…

7.2.2018

Roman

Vánoční slevy na systémové blesky, sady světel, fotobatohy ...

Co oceníte více? ZDARMA TR-611/612 odpalovač v hodnotě 2.490,- Kč, nebo SLEVA na blesk 1.210,- Kč ...... a co velká sleva na foto…

18.12.2017

petr777