Recenze Sony NEX 3N + SEL 16-50mm OSS f3,5-5,6 PowerZoom
Ještě před samotným testem dalšího člena z rodiny Sony NEX děkuji firmě Sony a Tomášovi Dolejšímu za zapůjčení 3N.
Nostalgické zavzpomínání na NEX 5
Vzpomínám si velmi dobře na svůj první mirrorless foťák. Jednalo se o Sony NEX 5 (http://www.fotoradce.cz/recenze-sony-nex-5). V záchvatu potřeby vyzkoušet si jako jeden z prvních v ČR novinku od Sony jsem jej zbrkle a bez záruky objednal ze zahraničí. Abych oživil léty zašlé objektivy po tátovi, ale i kvalitní nové Zeissy a elková skla od Canonu, koupil jsem také adaptér EOS-NEX a M42, protože fotit se seťákem je prostě nuda. Po pár dnech mi u domu zazvonil kurýr a já se ihned pustil do focení. Co mě jako první nadchlo byla možnost použít snad všechny existující objektivy (od Leica M39, C mount až po systém Canon EOS, Nikon, Praktica B ap.). Dále jsem byl unesen kvalitou displeje. Úžasné rozlišení a jednoduchost ostření. V té době jsem používal starý dobrý Canon 5D (který je mimochodem stále úžasný) a tak mi LCD NEXu přišlo jako něco nadpozemského. Celkově vzato byl NEX 5 revoluční foťák (jeden z prvních kompaktů se snímačem APS-C s možností výměny objektvů) a do dnes se nemohu zbavit dojmu, že samotnou firmu Sony překvapil zájem ze strany veřejnosti.
Bylo zajímavé sledovat, že spousta zákazníků nehleděla na neduhy v podobě špatné ergonomie malého těla v kombinaci s velkými objektivy. Jelikož jsou fyzikální zákony neúprosné, ideální volbou nebyla ani miniaturalizace objektivů. Na trh se tak dostal v současné době nejmenší objektiv pro NEX, 16mm f2,8. I přes nekvalitní optiku je o pancake stále zájem a lze jej pořídit za částku výrazně vyšší než za kvalitnější Sigmu 19mm f2,8. Je proto patrné, že pro nenáročné fotografy je prioritou kompaktnost a styl na úkor kvality fotek.
Od vydání první řady NEXu uběhlo již pár let a Sony na nás stačila vychrlit více foťáků než bulvár pohoršujících článků o Agátě Hanychové. Nestačil jsem je ani recenzovat, natož pak pokořit životnost závěrky. Snad některý z modelů nezapomenu zmínit, ale zatím je rodina foťáků NEX (mimo kamer) tvořena následující pestrou plejádou přístrojů: NEX3, C3, 3F, 3N, 5, 5N, 5R, 6 a 7. Na trh se chystá nástupce sedmičky a v roce 2014 pravděpodobně full frame NEX. Každý z NEXů jsem měl možnost kratší či delší dobu testovat. Všechny jsou poměrně dobré a zároveň velmi podobné, ale za nejlepší považuji stále NEX 5N a 6.
Bohužel počet objektivů nenarůstá stejnou raketovou rychlostí jako u samotných těl, i když se situace za poslední rok zlepšila. O množství těch kvalitních raděju nemluvím. Doporučuji článek laboratoře DxOMark o nedostatečné kvalitě objektivů a zbytečnosti nových foťáků (http://www.dxomark.com/index.php/Publications/DxOMark-Reviews/Which-lenses-for-your-Nikon-D800 ).
V této recenzi jsem se pokusil shrnout osobní názor na nejlevnější foťák z řady NEX.
NEX 3N
V následujícím textu podrobně nerozebírám funkce a vlastnosti 3N (panorama, HDR, menu, ovládání ap), protože ty jsou u všech NEXů prakticky stejné. Doporučují pročíst předchozí články (viz: http://www.fotoradce.cz/recenze-sony-nex-5 , http://www.fotoradce.cz/recenze-sony-nex-5n , http://www.fotoradce.cz/recenze-sony-nex-7 ).
Nový NEX 3N představuje low-end mirrorless foťák pro začátečníky, kteří vyžadují lepší kvalitu snímků než je běžné u kompaktů. Zároveň je NEX 3N pro ty, kteří chtějí kompaktní PowerZoom a velmi podobný senzor jako u NEX 5R a 6 za nižší cenu. Samotný objektiv SEL 16-50 OSS je sice předražený, avšak při koupi kitu s tělem NEX 3N je jeho výsledná cena relativně přijatelná.
Tento zoom je více stylový než opticky kvalitní. Je však nutné brát v úvahu, že NEX 3N je osazen výborným APS-C snímačem. Vzhledem k ceně celého kitu lze proto seťák brát jako bonus.
NEX 3N je po všech stránkách poměrně dobrý foťák (vzhledem ke své kategorii). Rozhodně nepokulhává ve kvalitě fotek. Kvalita RAWu 3N je jedna z nejlepších, kterou lze vyždímat ze současných APS-C snímačů. Foťák má však několik nedostatků v jiných oblastech, které mohou pro někoho představovat zcela zásadní problém. Následující text neobsahuje podrobné specifikace NEX 3N. Jsou dohledatelné na mnoha webových stránkách. Navíc zmiňovat počet megapixelů je v současné době už bezpředmětné. Pokusím se spíše více zaměřit na osobní pocit z focení.
V průběhu testu provedu porovnání s původním NEX 3 a závěrem recenze shrnu, zda se vyplatí investovat do nové řady oproti starším modelům.
První dojem
Po rozbalení foťáku mě překvapilo, že Sony nahradila externí nabíječku stejnou jako u modelu HX9V. Baterii je tak možné dobíjet pouze ve foťáku. Použití více baterií je proto komplikovanjší.
Pro prezentaci fotek a videa na TV bude nutné dokoupit HDMI kabel, který není součástí balení. Nejedná se bohužel o klasický mini HDMI konektor.
Zpracování těla
Samotný foťák je přibližně stejně velký jako kompakt SONY HX20V. Nejedná se ale o nejmenší přístroj řady NEX. Důležité je, že do ruky padne lépe než např. první model trojkové řady NEXu (NEX 3). Na druhou stranu je gumový grip miniaturní, a proto nelze očekávat dobrý úchop (především při použití větších objektivů).
3N je vyroben z matného polykarbonátu. Řádně jsem přístroj promačkal a nenašel žádné nepříjemné vrzání. Tělo je tedy plastové a působí tak trochu „dutě“. Celkový dojem je ale dobrý. Za klad považuji matnou povrchovou úpravu. V případě NEX 7 mě překvapilo velmi rychlé ohlazením hořčíkových částí těla (již po měsící běžného používání). U tak drahého foťáku to opravdu kazilo dojem.
Dále v textu se zaměřím na malé vychytávky konstrukce těla oproti předchádcům 3N.
Líbilo se mi použití nových úchytů popruhu oproti starším NEXům. Možná se může zdát, že se jedná o maličkost. Měl jsem ale nemalé problémy s plochými úchyty NEX 3, 5 a 5N (při použití kožených či bavlněnách „strapů“ s kovovými kroužky ve stylu rangefinder foťáků). Nemám rád používání dodávaných popruhů. Po koupi nového foťáku je vždy nahradím. Často totiž kouškou a škrábou při delším nošení na krku, což je také případ popruhu dodávaného s tělem 3N. U takto kompaktního foťáku je ale možná lepší volba jen řemínek okolo zápěstí.
Dále mě potěšil příjemný stisk tlačítka pro natáčení videa. Ostatní ovládací prvky vykazují při stisku jisté cvaknutí. U videa je ale důležité, aby mikrofon nezaznamenal zvuk stisknutí tlačítka. Je to ve výsledném klipu rušivé, především u foťáků bez možnosti použití externího mikrofonu. Naopak tlačítko pro blesk mi přišlo až příliš tuhé.
Konektor pro externí blesk, mikrofon a elektronický hledáček byl v případě NEX 3N nahrazen „pop up“ bleskem. Nevidím v tom výrazný downgrade. Spíše naopak. Předchozí řada NEX v tomto směru poskytovala širší využití. NEX 3F (předchůdce 3N) byl dle mého názoru sice jeden z nejošklivějších foťáků. Bylo jej ale možné rozšířit o volitený hledáček s rozlišením 2,4 miliony pixelů a dostat tak za méně peněz podobný komfort focení jako s NEX 6 či NEX 7. Nedovedu si ale představit, že by někdo zakoupil foťák za částu jen nepatrně vyšší než je cena samotného hladáčku. Výsledná částka by se tak blížila ceně NEX 6.
Směr blesku je možné mírně poupravit jeho natočením. Díky tomu nevznikají ošklivé vypálené obličeje fotografovaných lidí. 3N tak ideálně kombinuje funkčnost a kompaktnost. Pokud by Sony pouze přidala externí blesk do balení, přiliš majitelů 3N by ho nepoužívala.
Další novinkou je použití páčky pro zoomování, které je v současné době funkční s PowerZoomem a s objektivem SEL 18-200mm. Ovládání je tak trochu ve stylu ultrazoomů. Zoom je možno ovládat třemi ovládacími prvky. První z nich je v oblasti spouště, další na levé straně objektivu a třetí, poslední možnost zoomování představuje ostřící prstenec objektivu. Ten funguje v případě automatického ostření jako ovládací prvek přibližování. Pří zapnutí manuálního ostření je nahrazen funkcí ostření a zoomování přebírá páčka na boku objektivu. Několikrát se mi však stalo, že jsem nechtěně zavadil o zoomovací páčku/prstenec, protože objektiv je velmi malý a ovládání až příliš citlivé. NEX 3N rozhodně nelze doporučit nikomu, kdo má větší ruce. Ovlávání zoomu a ostření je ale jinak vyřešeno velmi elegantně.
SEL 16-50mm OSS f3,5-5,6 PowerZoom
Ještě před tím, než se podíváme na kvalitu fotek a videa, rád bych se více rozepsal o optické kvalitě nového pancake zoomu.
Má prakticky stejný rozsah a světelnost jako původní setový zoom pro NEX. Velikostí je však méně než poloviční.
Na nejširším ohnisku dosahuje po přepočtu crop faktoru 24mm. Vyrovná se svým úhlem záběru pancake 16mm f2,8. Od f3,5 je opticky lepší než pancake. Objektiv je kovový a poměrně kvalitně zpracovaný. Rozhodně lépe, než setové objektivy jiných značek. Závit pro filtr má průměr 40,5mm. Po optické stránce ve mně objektiv však zanechal rozpačité dojmy. Nelze říci, že by byl málo ostrý či vykazoval nějaké výrazné nedostatky (vzhledem k setovému objektivu). NEX 3N ale aplikuje na výsledný jpg výraznou korekci zkreslení, kterou nelze vypnout. Při použití objektivů na starších tělech NEXu (bez update firmware, který se mi např. pro původní NEX 3 nepodařilo dohledat a pravděpodobně ani neexistuje) je objektiv prakticky nepoužitelný. Pro ukázku přikládám fotky pořízené na nejširší ohnisko PowerZoomu s tělem NEX 3N v porovnání s klasickým, původním NEX 3 (tedy bez korekce optických vad).
NEX 3N + SEL 1650
NEX 3 + SEL 1650
Zkreslení a vinětace bez optické korekce jsou na nepřijatelné úrovni. Na novějších NEXech (řada 5N a 7) snad existuje firmware pro korekci zkreslení tohoto setového zoomu. Nemohu to ale potvrdit, protože vyšší řadu NEXu v současné době nepoužívám.
Na nejdelším ohnisku je objektiv měkčí, ale jinak je celková ostrost přijatelná. Můj kus navíc nevykazoval v celém rozsahu fotky stejnou optickou kvalitu. Levý dolní okraj fotky byl vždy méně ostrý než zbytek plochy. Rozdíl ale nebyl nijak zásadní. Je však dobré vědět, že mezi kvalitou jednotlivých kusů pravděpodobně existuje určitá variabilita.
100% výřez z pravé a levé části fotky. Dolní výřez má znatelně nižší ostrost.
Po optické stránce je kvalitnější původní a větší SEL 1855. PowerZoom v sobě ale kombinuje výhody pancake 16mm f2,8 a SEL1855. Kupovat samotný PowerZoom mimo kitu s tělem NEX 3N, NEX 5R nebo NEX 6 však nedoporučuji.
Zoomování je velmi rychlé (někdy až moc). Ostření a stabilizace jsou téměř neslyšitelné, z čehož by si konkurence mohla vzít příklad. Objektiv je proto ideální pro natáčení videa. Samotná kvalita videa ze 3N však oproti vyšším modelům pokulhává. O videu se podrobně rozepíšu dále v textu.
LCD
Vzhledem k poměrně nízké ceně kitu se muselo někde šetřit. Sony se na první pohled nerozumně rozhodla snížit cenu použitím méně kvalitního LCD. Displej 3N má prakticky poloviční rozlišení než všechny ostatní foťáky řady NEX. Podle mého názoru by tento fakt mohl odradit mnoho zájemců. Při porovnání s displejem NEX 3 je rozdíl patrný. Barvy LCD 3N jsou málo saturované a nevýrazné. Kontrast nízký a displej obecně poměrně hrubý. Na přímém slunci je v porovnání s NEX 3 hůře čitelný. Manuální ostření, které je s ostatními NEXy snadné, je tak v případě 3N relativně nejisté. Nelze ale říci, že by se s 3N nedalo snadno manuálne ostřit. Každopádně pro použití manuálních objektivů je lepší volbou jakýkoli jiný NEX. Na druhou stranu bude asi většina majitelů používat 3N se setovým zoomem. V takovém případě není rozlišení LCD limitující.
Nižší rozlišení LCD mělo však kladný dopad na výdž baterie. V průběhu testu jsem dokázal na jedno nabití pořídit 412 snímků.
3N má možnost otočení LCD o 180 stupňů, což se hodí pro autoportréty. Otočení LCD pro fotografování nad hlavou však není možné. Možnost je to jistě zajímavá, ale prakticky jsem ji nevyužil.
Dojem z focení
Po zapnutí naběhne foťák poměrně pomalu. Neměřil jsem přesnou hodnotu (přiližně 1,5-2s), ale rychlost je ovlivněna vysunutím PowerZoomu. Při použití manuálních objektivů je start foťáku pohotovější.
Ostření je 25ti bodové a je stejně „rychlé“ jako u všech ostatních NEXů mimo modelů 5R a 6, které používají rychlejší fázový autofokus.
S objektivem je možné manuálně doostřovat po automatickém zaostření nebo ostřit výhradně manuálně, což je díky „peaking“ funkci snadné. Peaking představuje poměrně ojedinělou možnost oproti konkurenci. Setkal jsem se s ní zatím pouze u nového Fujifilmu X100S nebo u Canonu po použití neoficiálního firmware Magic Lantern. Sony však vychytala ostření téměř do dokonalosti, kdy při otáčení ostřícího prstence dochází ke zvýrazňování zaostřených objektů vybrnaou barvou. Pro více informací se odkazuji na své starší recenze NEXů.
Musím ještě zmínit, že manuální ostření je tzv. „fly by wire“ stejně jako např. u Canonu 40mm f2,8. Prstenec tedy není přímo fyzicky spojen s optickou soustavou. Funguje ale velmi dobře např. oproti Fujifilmu X100.
Kvalita fotek
Kvalita RAWu je jedna z nejlepších ze současných APS-C snímačů. Rozdíl RAWu je v porovnání s první řadou NEXu opravdu znatelný. Jpg však kvalitnímu snímači nedělá dobrou vizitku. Dle mého názoru bude většina uživatelů 3N právě fotit do jpg a proto je jeho kvalita rozhodující. Nenáročný fotograf bude ale s kvalitou fotek velmi spokojen a nemusí číst následující text dále. Pro ty náročnější uvádím podrobnější popis.
Fotky jsou na APS-C snímač velmi čisté i při vysokých hodnotách ISO. 3N má nižší hladinu šumu než NEX 7 a NEX 6. Nedosahuje ale úrovně NEX 5N nebo NEX 3F.
Poměr signál/ šum. Převzato z: http://www.techradar.com
Po několika minutách focení mě opravdu štvalo omezení v podobě minimální hodnoty ISO 200. Podle specifikací je 3N osazen velmi podobným snímačem jako 5N, 5R a 6 (u nových modelů je mírně upraven použitím bodů pro fázové ostření). Ty však umožňují fotit i při ISO 100. Určitě tedy nebude na vině samotný čip, ale softwarové omezení. Tento fakt znepříjemňuje použití světelných objektivů za denního světla. Dokonce i při použití setového zoomu jsem byl často foťákem varován, že nejrychlejší čas závěrky (1/4000s) je nedostatečný pro pořízení nepřeexponovaných snímků. Foťák proto není vhodný pro focení se světelnými objektivy SEL 50mm f1,8, SEL 35mm f1,8 a dalších. Jedinou možností je použití ND nebo polarizačního filtru. Minimální hodnotu ISO 200 vidím jako jeden z důležitých problémů 3N. Vzhledem k ceně a cílové skupině kupujících se ale nejedná o nic zásadního.
Maximální hodnotu ISO lze nastavit do 16000 (stejně jako v případě NEX 7). Již od hodnoty ISO 800 však dochází k agresivní redukci šumu, kterou nelze vypnout. Je možnost vybrat mezi nízkou a vysokou redukcí. Rozdíl mezi oběma je ale minimální. Je to škoda, protože kdyby Sony předělala svůj jpg engine s aplikací minimální redukce šumu, mohla by být kvalita fotek výrazně lepší. Monochromatický šum vypadá přeci jen výrazně lépe než agresivně vyhlazené a plastické snímky.
Dynamickýc rozsah (12,5 Evs) je mírně lepší ve srovnání s NEX C3 (12,2 Evs), ale zároveň horší než u NEX7, NEX 5N (12,7 Evs) nebo Samsungu NX20 (12,9 Evs).
OOC JPG (panorama) NEX 3N + SEL +1650. Při pořizování panorama bylo nutné zmáčknout spoušť vždy dvakrát, protože foťák na první namáčknutí reagoval chybným zaostřením.
Podexponovaný NEX 3N OOC JPG + SEL1650 + 40,5mm CPL. Nebylo vůbec snadné exponovat v exteriéru za použití špatně čitelného LCD.
Barevné podání je při použití módu „Standard“ relativně přesné, ale barvy jsou mírně přesycené (přibližně o 10%). To je však obecně problém všech NEXů.
NEX 3N OOC JPG/ ISO 200/ f3,5/ 40,5mm CPL
100% výřez z předchozí fotky
Doporučuji proto fotit do RAW. Na druhou stranu se mi líbí, že výsledný jpg není přeostřený. Pro všechna nastavení (sytost, kontrast, ostrost atd) lze zvolit mezi hodnotami -3 až +3.
Mimo foťáků Fujifilm nemá ale prakticky žádná firma jpg na takové úrovni, aby nebyla nutná pozdější úprava. Přikládám pro představu snímek pořízený s Fuji X100 na ISO 3200. Takto jemných barev u jpg s NEXem nelze dosáhnout.
Fuji X100/ f2/ ISO 3200
Další objektivy
Jak jsem již zmínil v úvodu - fotit se seťákem je nuda. Proto jsem 3N vyzkoušel s několika objektivy. Testoval jsem tak funkci peaking a manuální ostření obecně. Vše fungovalo velmi dobře. Starší NEX 3 je ale pro práci s manuálními skly lepší.
NEX 3N s objektivem CCTV 35mm f1,7. Nezbytné sklo pro všechny majitele NEXu. Kontrast u tohoto objektivu je na nízké úrovni a dobře tak vyrovnává více saturovaný a kontrastnější výstup jpg NEX 3N. Po domluvě mailem mohu tento objektiv v případě zájmu objednat.
CCTV 35mm f1,7 + NEX
Samyang 85mm f1,4. Výborný portrétní objektiv. Po přepočtu crop faktoru lze dostat podobný výstup jako s objektivem 135mm f2. Na těle NEX 3N je ale ergonomie prakticky neexistující.
Další funkce
Hluboko v menu se ukrývá celá řada barevných filtrů, které se aplikují jak na fotky, tak na výsledné video. Většina těchto presetů má však smysl spíše pro řadu NEX s wi-fi (5R a 6) či milovníky Instagramu. Je lepší si vždy fotku upravit v počítači. Za zbytečnost pak považuji dva různé digitální zoomy. První z nich představuje klasický ořez fotky, který jde ruku v ruce se zhoršením kvality. Druhý se svým názvem „Clear image zoom algorithm“ tváří velmi sofistikovaně, ale nepozoroval jsem výrazný rozdíl oproti klasickému digitálnímu zoomu. Tyto funkce tedy nepředstavují žádné zlepšení oproti několik let starým původním NEXům.
Často jsem ale používal funkci HDR, protože fotky měly pěknou gradaci a nepůsobily příliš plasticky, jako se tomu často stává. Na HDR Sony značně zapracovala.
Kvalita videa
Specifikace videa jsou papírově velmi dobré. NEX 3N dokáže natáčet video ve full HD při 25 progresivních snímcích za sekundu (25p) a v dostatečně vysokém datovém toku. Zároveň dokáže natáčet ve full HD 50i, tedy prokládaný obraz, který se hodí při snímání rychlých scén. Lze manuálně nastavit clonu, čas i ISO (do 3200) a nedochází k ořezu obrazu jako v případě první řady NEXu. Je možné natáčet do mp4 nebo do AVCHD 2.0, který je ale při zpracování náročný na výkon počítače. Použití 50p není možné, i když tato funkce je kodekem AVCDH 2.0 podporována.
I přes velmi podobný použitý snímač jako u NEX 5N není kvalita videa oslnivá. Prokládané video je při sledování na TV méně plynulé i při nastavení ideální rychlosti závěrky pro 50i (testováno na 107cm LED TV Samsung). Při použití progresivního obrazu naopak dochází ke ztrátě detailů a vytváření artefaktů v průběhu komprimace. Moire a aliasing jsou také velmi patrné.
Na druhou stranu jsou všechny tyto výhrady směřovány spíše pro náročnější zájemce o 3N. Za klad považuji barevné podání za dobrého osvětlení a absolutně neslyšitelné ostření setového zoomu. Pro běžné natáčení např. z dovolená je 3N dobrá volba a video vypadá při přehrávání na TV opravdu pěkně.
Vestavěný stereo mikrofon je méně výkonný oproti jiným modelům NEX. Nejlepší volbou pro náročnější zájemce je NEX 5N nebo NEX 7 (i přes přehřívání). NEX 5R nebo NEX 6 jsou mírně horší oproti 5N a 7 v případě rozlišení.
Jen ještě musím zmínit, že zoomování je při natáčení pomalejší než v průběhu focení a je ve výsledném videu slyšet. Proto jsem zoom téměř nepoužíval a páčka u spouště nebo ovládání zoomu na boku objektivu tak pro mě postrádalo smysl.
Závěr
NEX 3N je ideální vstupenkou do světa mirrorless. Představuje dobrý kompromis mezi cenou a výbavou. Recenze je sice více zaměřena na náročnější fotografy, ale podle mého názoru je lepší upozornit na všechny nedostatky, které by mohly být překážkou i pro amatéry. Mezi ty hlavní patří nižší rozlišení LCD oproti předchozím modelům a minimální hodnota ISO 200. V ostatních ohledech se 3N opravdu povedl.
Musím jej vychválit za výborný smínač a poměrně dobrou výdrž baterie. Foťák vřele doporučuji všem začátečníkům, kteří využijí srozumitelné a jednoduché možnosti nastavení. Oblíbil jsem si při focení krajiny funkci HDR nebo panorama. NEX také konečně dosáhl kompaktních rozměrů použitím malého setového zoomu a zabudovaného blesku. I když nový PowerZoom není po optické stránce příliš dobrý (na setový zoom se ale opravdu povedl), pro běžné focení bohatě postačuje. Navíc je jeho stabilizace na lepší úrovni než u původního zoomu. Otázkou však zůstává, zda není lepší volbou SONY RX100, protože většina majitelů 3N nebude dle mého názoru měnit objektivy. Oproti předchozím NEXům celkově 3N nepředstavuje výrazný upgrade (mimo kompaktiního setového objektivu).
Při porovnání 3N s původní trojkou (tj o 3 generace starší foťák) nevidím pro stávající majitele NEXu důvod zakoupit novější model.
Co by obecně mohlo být pozměněno u systému NEX je menu a chaotické rozmístění často používaných funkcí. Pokud je sice vše nastaveno, není už potřeba často menu navštěvovat. V takovém případě jsme ale ochuzeni o využití všemožných (často však zbytečných) funkcí od filtrace jedné barvy až po registraci obličeje. NEX má jako systém značný potenciál. Bude potřeba ještě nějaký čas, aby byl více využit.
Novým zájemcům o NEX nový 3N doporučuji. Hodí se především pro zachycení okamžiků z dovolené či jiných situací, kde nejsou benefity zrcadlovek tak znatelné. Pro vážnější zájemce s větším rozpočtem je NEX 6 či NEX 7 lepší volbou.
Kvalitní tělo ale postrádá smysl bez dobrého objektivu..
V příští recenzi se podíváme na kovové portrétní monstrum, Carl Zeiss 85mm f1,4 Planar T*. Testoval jsem ho na nejnovějším Sony Alpha 58.
Michal Kroupa
Michal Kroupa je milovník fototechniky, buněčný fyziolog, optimista a nejmladší z trojice členů KK FOTO www.facebook.com/fotokaka. Věnuje se převážně portrétní, svatební a glamour fotografii. Má slabost pro Leicu, Carl Zeiss, plnoformátové zrcadlovky, mirrorless fotoaparáty a světelné objektivy. Ve volném čase rád testuje vše, co slouží k zachycení okamžiku.
Diskuse
23.10.2013 11:20
recenze
tak dekuji za opet povedenou recenzi ....vzdy prekvapite nejakym naualnim sklem .... rad bych se zeptal jaky objektiv na macro by jste doporucil na NEX7 ... mam redukci i por Nikon ....,ale rad si necham poradit ... ohnisko 35mm od Sony me uplne nevyhovuje ... dekuji za radu :)
6.11.2013 08:17
Dobry den, prave jsem vam chtel doporucit manualni zeiss flektogon 35 f2,4, ktery je stary par desitek let. barvy ma uzasne. macro taky. pokud ale nechcete 35mm ohnisko, kupte si zeiss 100mm f2. pripadne canon 100mm f2,8. zalezi, v jakem cenovem rozmezi se chete pohybovat. zeiss 35 se da sehnat za 3000,- , zeiss 100mm asi za 25 tisic a canon 100 koupite do 10k. zadnym z nich neudelate chybu :) . diky za dotaz
13.11.2013 00:56
zeiss flektogon 35 f2,4
i kdyz jsem tohle ohnisko nechtel ... tak tento objektiv me padnul do oka :))) Nemate nejaky na prodej ? :) nebo tip kde by se nechal sehnat .... ,klidne pres email ... fsnevajs@seznam.cz ... dekuji
Další články z kategorie Recenze a testy
Všechny články kategorieRecenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe
Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…
8.9.2020
Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze
Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…
11.1.2020
Rode Stereo VideoMic X - recenze
Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…
4.1.2020
Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor
Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…
13.5.2019
Recenze ND filtrů VFFOTO
Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o ND64x Gold series,…
10.12.2018
Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor
V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.
25.8.2018
Oblíbené články
Kategorie článků
Pište vlastní články
Vyznáte se ve fotografii? Máte ostatním co říci? Pomáhejte nám vytvářet zajímavý obsah Fotorádce.