Brand

Proč se ne-účastnit fotografických soutěží

02.jpgOd člověka, jehož "fotografickou kariéru" odstartovaly soutěže v Londýně, a který se během posledních let umístil na špici několika mezinárodních soutěží, byste asi nečekali, že Vás bude od soutěžení odrazovat. Ne, nechci Vás od soutěží odradit. Chtěl bych ale široké veřejnosti otevřít oči a poodkrýt pravdu, která se za spoustou fotografických soutěží skrývá. Co si z toho odnesete, je už na Vás.

V roce 2009 jsem byl v Londýně žijící studentík, který nedávno pořídil první zrcadlovku a učil se s ní fotit. Ačkoliv znalosti byly chabé, talent tam nějaký byl a tak když jsem se na popud kolegy zúčastnil své první soutěže (Natural London Photography Competiton), vyhrál jsem první cenu.

Měsíc na to byla další moje fotografie "Commended" v soutěži Landscape Photographer of the Year 2009 a vystavena jako velkoformátový print v Národním divadle v Londýně. Co za tím bylo? Nic. Jak se česky říká "Když je štěstí utahané, sedne si i na vola" :o)

Jako začátečníka mě tyto úspěchy opravdu namotivovaly. Fotografii jsem se proto začal věnovat mnohem intenzivněji a díky tomu i posouvat kupředu mílovými kroky. To však bylo před mnoha lety. Od té doby jsem si prošel mnoha soutěžemi, nasbíral řadu zkušeností a o ty bych se teď s Vámi rád podělil.

 

 

8 podivuhodných případů z praxe

 

1. Soutěž krajinářské fotografie, kterou nevyhraje fotografie krajiny?

První rozčarování přišlo, když jsem se s velkými nadějemi v roce 2010 přihlásil do nejmenované soutěže krajinářské fotografie. Soutěž nebyla moc známá, konkurence byla slabá a tak jsem si brousil zuby na hlavní cenu v podobě 2000 GBP. K mému překvapení však vyhrála dovolenková fotografie, na které byla zachycena rodinka tlouštíků opalujících se na pláži před hotelem. Říkal jsem si "Nemusím vyhrát zrovna já, ale kde je ta krajina?".

 

2. Prestižní soutěž, kterou vyhraje fotografie řekněme "umělecká"?

Landscape Photographer of the Year je prestižní celosvětová soutěž, ke které jsem několik let vzhlížel. Když jsem v roce 2009 přišel do Národního Divadla v Londýně a uviděl skoro 5 metrů dlouhý vítězný snímek zachycující východ slunce nad Old Man of Storr, řekl jsem si "Uau, tak to je vítěz!".

bonappetit.jpgHned kousek od vítěze byla vystavena moje "Commended" fotografie a v roce 2010 mi v Národním Divadle vystavili další fotografii, tentokrát ještě ve větším formátu (opět byla "Commended"). Říkal jsem si: "Tahle soutěž je čistá, rozhodují v ní odborníci".

V roce 2012 jsem už byl zpět v ČR a soutěže se aktivně neúčastnil. I tak jsem se ale těšil na vítězné snímky, abych se pokochal a inspiroval. Když jsem však otevřel internetovou galerii soutěže, koukám, že hlavní cenu (10 000 GBP) vyhrála fotografie baráku. Ano fotografie baráku, kterou by zvládla vyfotit moje sestřička kompaktem: http://www.take-a-view.co.uk/2012_winners.htm Asi tomu "umění" nerozumím...

 

3. Soutěž kde hlavní cenu vyhraje kamarádka hlavního sponzora?

O rok později jsem se zúčastnil potápěčského safari, které zahrnovalo týdenní plavbu v Rudém moři. Na nejmenované lodi byla i mladá slečna s fotoaparátem. Přímo od ní jsem se dozvěděl, že její tatínek je slavný potápěč a výborný kamarád majitele potápěčské společnosti, provozující tuto loď. Během plavby slečna nafotila několik pěkných fotek, přičemž některé poslala do nejmenované potápěčské fotografické soutěže.

discoveredbw.jpgShodou okolností byl tenkrát hlavním sponzorem soutěže právě výše zmíněný provozovatel nejmenované lodi. Dodal hlavní cenu v podobě týdenního safari pobytu na této lodi.

Slečna se měla shodou okolností brzy vdávat a tak když se v ČR vyhlašovaly výsledky, dovezl hlavní sponzor tuto slečnu do místa pořádání soutěže, slečna si převzala hlavní cenu (pobyt na lodi dotyčného) a ten ji pak zase odvezl zpět na Slovensko k tatínkovi.

Zanedlouho se konala svatební cesta, jejíž náplní bylo využití hlavní ceny, tedy pobyt na nejmenované safari lodi. Slečně to moc přeji, ale říkám si: "Nebyla v soutěži řada lepších snímků?". Byli tam výborní fotografové z Itálie, Německa, Řecka, Ruska...  Život je často plný náhod, takže se nejspíš pletu :o)

 

4. Vyhrál jsem soutěž, kde je moje první cena?

Píše se rok 2013 a já vyhrál první místo v mezinárodní soutěži ZSL London! První místo bylo spojeno s odměnou 1000 GBP (cca 34 000 CZK), takže po čase diplomů, sošek, foťáčků a oslavných prezentací v galeriích konečně i nějaká ta finanční odměna.

Týden, dva, tři, čtyři týdny čekám na slibovaný šek, ale nic nepřišlo. Píši tedy kontaktní osobě s tím, že hlavní cena nedorazila. Ta mě odkazuje na kolegyni a ta na druhou, druhá pak na třetí a ta třetí zpátky na první, která mezitím přestala odpovídat.

underwaterpasture.jpgVyhrál jsem první cenu, ale ta nikde. Kdo by taky posílal takový balík nějakému Vaškovi z České republiky ("skoro-Ukrajiny"). Po téměř dvou měsících se tedy uchyluji k radikálnímu činu.

"Když nechcete komunikovat s Vaškem fotografem z Kotěhulek, budete muset komunikovat s Vaškem Audit Seniorem z Ernst & Young, s ředitelstvím (včetně právního oddělení) v Londýně!".

Otevírám tedy pracovní notebook a píši, dá se říct téměř "služební email" přímo řediteli ZSL. Druhý den přišel email s omluvou a informací, že šek je na cestě. To co nezvládl Vašek fotograf za 2 měsíce, vyřešil Vašek Audit Senior jedním emailem. Peníze opravdu přišly.

 

5. Soutěž kde vyhrajete, ale pod Vaší fotografií se objeví jméno jiného autora?

Nedávno jsem se zúčastnil soutěže Memorial Maria Lucia. Soutěž měla několik kategorií, přičemž v každé kategorii byl jeden vítěz a 10 dalších nejlepších (tzv. "Honorable Mentioned") fotografií. Když mi emailem přišel seznam vítězů, moje jméno na seznamu nebylo.

Ze zvědavosti jsem se tedy podíval na vítězné fotografie prezentované na webu organizátora soutěže. Jaké bylo překvapení, když jsem zjistil, že moje fotografie mezi 10 nejlepšími snímky je, ale autorem je jakýsi "Marco Urso" z Itálie. To, bylo uvedeno také na seznamu vítězů.

Takže když už se Vás o vyhranou cenu nesnaží pořadatel soutěže připravit, vloudí se alespoň administrativní chyba a autorem Vaší fotografie je náhle někdo jiný. Organizátor soutěže se nakonec omluvil a chybu napravil.

 

6. Soutěž, kde ceny vyhrávají bývalí porotci nebo jejich kamarádi?

Toto je specifikum českých soutěží podvodní fotografie. V naší malé zemičce se fotografováním pod vodou na serióznější úrovni zabývá opravdu jen hrstka vyvolených. Vzít zrcadlovku pod vodu totiž vyjde minimálně na nějakých 100 tisíc (housing, dome port, blesky, ramena, kabely, atd.). Tipnul bych, že nás bude cca 10 fotografů, z nichž ani ne polovina má vlastní fotografický web a publikuje pravidelně v časopisech a na internetu.

livingadream.jpgKdyž se pak otevře soutěžní kategorie pouze pro české autory, zúčastní se jí například 8 soutěžících. Pro takovou soutěž je obtížné zajistit odbornou porotu. Kde ji také vzít, když pod vodou v ČR téměř nikdo nefotí a tak tomu nikdo nerozumí. Porota je proto tvořena pány, kteří údajně kdysi někde v moři něco cvakli (přičemž nikde nelze dohledat co) nebo pány, kteří se střídají na pozici "porotce" vs "účastník soutěže".

Český svět potápěčů je navíc opravdu malý a těch co fotí ještě menší, takže každý zná každého. Ačkoliv je hodnocení fotografií anonymní, všichni v porotě ví, že Franta byl letos fotit na Bahamách a tak má v portfoliu kladivouny, zatímco Lojza se letos potápěl v zatopených jeskyních a tak jeho jsou ty fotografie z vodou zatopených podzemních labyrintů. Když se pak rozhoduje o vítězi, proč to nedat Lojzovi, když s ním jdu večer na pivo?

Poznámka autora: Tím ale nechci říct, že pod vodou v ČR kromě mě neumí nikdo další fotit. Fotografie Mirka Hrdého, Richarda Jaroňka nebo Tomáše Kotouče ohromovaly potápěčskou veřejnost v době, kdy mě ještě teklo mléko po bradě.

 

7. Soutěž, kde je hlavní cenou publikace fotografií v časopise nebo na webu?

Zajímavé jsou také soutěže, kde zaplatíte tučný účastnický poplatek a výhrou je prezentace na webu nebo v časopise organizátora soutěže. Ano, slyšíte dobře. Vy zadarmo poskytnete Vaše fotografie k publikaci, jim to přiláká čtenáře a diváky (na čemž vydělají poprvé) a v naději, že bude použita zrovna ta Vaše fotografie, ještě zaplatíte účastnický poplatek (na čemž vydělají podruhé). Nevěříte? Jelikož mnoho z nás touží po "slávě", najdou si i tyto soutěže své účastníky. Na internetu podobných soutěží naleznete spoustu. Doporučuji neváhat a zúčastnit se!

 

8. Soutěž, ve které pořadatel získává práva k jakémukoliv použití fotografií?

Slyšeli jste už o soutěžích, ve kterých organizátor získává nejen právo fotografie použít pro účely soutěže, ale v pravidlech má někde dole malinkým písmem napsáno, že se účastí vzdáváte vlastnických práv k fotografiím? Toto většinou praktikují cestovní kanceláře nebo korporátní firmy. Proč platit fotografa pro nafocení katalogu nebo reklamních materiálů, když mohou fotografie dodat zaměstnanci nebo klienti? A hlavně zadarmo :o)

cadinidimisurina.jpg

 

3 pravdy o fotografických soutěžích

Soutěž jako prostředek jak vydělat peníze?

Pojďme si společně uvědomit tvrdou realitu. V pozadí některých soutěží se skrývá pouze business generující finance pořadateli. Zúčastnit se soutěže, ve které "o něco" jde, znamená zaplatit tučný účastnický příspěvek. Ten se pohybuje v řádu stovek až tisíců korun za každého soutěžícího a spolu s dary sponzorů, případně dotacemi státu tvoří výnos organizátora soutěže. Nákladem jsou pak prostředky spojené s organizací a vyplacením hlavní ceny. Když se však náklady spojené s organizací různým způsobem "osekají" a hlavní cena se šoupne kamarádovi (který mi z ní dá půlku), lze slušně vydělat.

Soutěž jako prostředek jak se něco naučit?

Častým argumentem pro účast na soutěži je "poměření sil" s konkurencí, uvědomění si vlastních nedostatků a díky tomu i možnost zlepšit se do příštího ročníku. To by dávalo smysl za předpokladu, že:

a) ke každé fotografii dostane účastník odborný feedback

b) porota se skládá z odborníků

livingsubmarine.jpg

Bohužel nevím o soutěži, kde by porota (kromě volby vítěze) účastníkům poskytovala jakékoliv další informace. Co se odbornosti týče, je to často kapitola sama pro sebe.

Když jsem si nedávno jednu takovou porotu "vygooglil", zjistil jsem, že z těch tří pánů neumí fotit ani jeden. Mám tedy zaplatit tučný účastnický poplatek, aby se mi tihle "odborníci" k mé práci vyjádřili? Jakou to bude mít vypovídací hodnotu?

Vždyť se na to samé mohu zeptat kolegy v práci, kamaráda fotografa anebo stačí fotografie zveřejnit v internetových galeriích či ve fotografických skupinách na Facebooku. Tam získám nejen hodnocení typu "první, druhý, třetí", ale spoustu komentářů od lidí z celého světa. Možná to nebudou názory odborníků, ale to platí i pro ty tři pány nahoře.

Soutěž jako motivační prvek?

Abych však čtenáře tohoto článku od soutěžení úplně neodradil, musím soutěžím jednu věc přiznat. A tím je obrovský motivační faktor. Kdybych se těch prvních dvou soutěží v roce 2009 nezúčastnil, nikdy bych se ve fotografii nedostal tam, kde jsem dnes. Touha zlepšovat se, posílená vidinou lákavých cen a společenského uznání, dokáže být silným hnacím motorem. Když se k tomuto motoru přidá talent a schopnost učit se, za pár let se ohlédnete zpět a zjistíte, že se z koníčku stala profese a ani nevíte, jak k tomu došlo.

_mg_2017_panorama_superb_2.jpg

 

Proč se budu dál soutěží účastnit?

 

Možná byste v závěru tohoto článku očekávali konstatování, že se už žádné soutěže v budoucnu nezúčastním. Zklamu Vás, není to tak. Především zahraničních soutěží se čas od času účastnit budu. Důvodem jsou:

a) Peníze

b) Postoj laické veřejnosti

Proč peníze? Řekněme si to narovinu. Krajinářská i podvodní fotografie patří mezi nekomerční odvětví fotografie a tak se těmito aktivitami nelze v naší zemičce uživit, natož na nich zbohatnout. To, co si fotograf krajinář přivydělá prodejem fotografií, provozováním workshopů a publikováním v různých časopisech za celý rok, vydělá svatební fotograf za několik víkendů.

followed.jpgPříjem z vyhraných soutěží (ať už přímo, kdy výhra představuje finanční částku nebo nepřímo, kdy výhra zajistí publicitu) tedy představuje občasnou část fotografova příjmu.

Co se postoje laické veřejnosti týče, je v případě soutěží stejný, jako v případě drahé fototechniky (viz tento článek). Laická veřejnost nezná jiná měřítka a tak fotografy většinou posuzuje podle techniky, kterou používají (dražší je lepší) a podle "metálů", které za roky aktivní činnosti nasbírali (více je lépe).

Jako fotograf se můžu rozhodnout tuto veřejnost ignorovat (jako to již udělali někteří z mých kolegů, kteří se soutěží neúčastní) anebo jim můžu čas od času, kvůli zachování přízně, hodit nějakou tu "kost". Já se rozhodl pro druhou možnost.

 

A jaká je moje rada pro ty z Vás, co po přečtení tohoto článku mají i nadále soutěžní ambice? Především si soutěže vybírejte! Podívejte se, jaké fotografie vyhrály v předchozích ročnících, kdo je v porotě, jaká jsou kritéria konkrétní soutěžní kategorie, a zkuste odhadnout, po čem porota půjde. Třeba se na Vás štěstí jednou usměje :o)

stmichaelsmount.jpg

Václav

Václav Krpelík je fotograf, který se zaměřuje především na fotografování krajiny a to jak té na souši, tak té pod vodou. Jako jeden z mála fotografů na světě, se s těžkou foto-technikou vydává do mořských hlubin výhradně bez přístroje. Mnohaleté zkušenosti s fotografováním hor, pobřeží, mořského světa a dalších žánrů pak předává účastníkům svých workshopů a expedic pořádaných v zahraničí.

Více o něm a o jeho tvorbě naleznete na jeho webu www.vaclavkrpelik.com.

Diskuse

zemekf

6.4.2015 07:19

nevím jak vy

nevím jak vy, ale co nemá certifikaci PSA, FIAP, ISF podle mne nemá ani smysl obesílat ;-)

Stanislav Souček

6.4.2015 07:41

Malé doplnění

Výborný článek. Přesto bych něco doplnil. Je neoddiskutovatelnou pravdou, že úspěch v soutěži je velmi silnou motivací. Ovšem, případný neúspěch může být pro ledaskoho demotivující. Pokud nemá autor fotografování už natolik "pod kůží", může se stát, že po několika neúspěšných pokusech nechá fotografování vůbec. Je otázka, zda by takový autor měl šanci dosáhnout takříkajíc "vyšších met", pokud by mu chyběla ta správná tvůrčí tvrdohlavost! Druhý problém vidím v tom, že leckterý "neukotvený" autor začne měnit styl své práce podle právě oceněné fotografie. Dnes je to ta, zítra jiná a pak zase další. Zkrátka podle toho, která fotografie vyhraje první cenu. Znám ze svého okolí takové případy.

Václav

6.4.2015 09:00

Re: Standa

A proto si Stando myslím, že je nejlepší když fotogaf fotí hlavně pro sebe (pokud není na focení finančně závislý a může si to dovolit). Neúspěch na soutěži může být demotivující, ale pokud si neúspěch fotograf dokáže racionálně vysvětlit nemělo by ho to odradit od další činnosti. Je ale pravda, že vysvětlit si to dokáže zkušený fotograf, který má nějaký background na základě kterého může soudit. Nováčka to asi "zařízne" a nebo jak říkáš, začne "fotit podle vítěze a poroty".

Erik Leitner

6.4.2015 10:47

Naprostá pravda, podepisuji.

Martin

6.4.2015 10:58

pokud se někdo inspiruje, je to v pohodě... koneckonců skoro každý motiv byl už minimálně jednou někým vyfocen... horší je, pokud někdo na hulváta kopíruje cizí styl skoro 1:1 bez špetky vlastní invence v duchu hesla "autor XXX je úspěšný, takže to co dělá musí být logicky super!"

ryger

6.4.2015 11:35

porota

Na to abych poznal skvělý snímek, kterým se chci inspirovat nepotřebuji porotu. Svoje fotky na papíře porovnávám s těmi, které mám v hlavě a chtěl bych je na papír dostat. Opravdu vyjímečně je to aspoň na 2. cenu. :-)

Karel Horáček

6.4.2015 11:51

Pěkný článek. Pěkná kompilace toho, co mnozí z nás tak nějak vědí/tuší, zde ovšem dokumentováno konkrétními příklady. http://www.karelhoracek.cz

Zuzana

6.4.2015 12:45

xx

Díky za zajímavý a vyčerpávající článek!:)

Jan Levora

6.4.2015 13:57

se zájmem jsem přečetl

Václav

6.4.2015 23:06

Pánové a dámy, děkuji za komentáře :o)

Karel Horáček

7.4.2015 20:51

Dobře !!!

Vašku, není zač. Tohle je správnej článek a sedí. A víš proč? Protože s důstojností a vkusně (což zvyšuje účinnost) šlape na mnohá kuří voka. A to je jedině dobře. :)

Václav

7.4.2015 21:22

Re: Karel Horáček

No Karle, díky ti za to... bohužel si už nesu následky v podobě několika nepříjemných soukromých zpráv od těch, kteří se v článku poznali a v podobě nových "nekamarádů". V některých uvedených soutěžích si díky článku asi už nešktrnu a možná se už ani s jednou potápěčskou základnou nebudu moci svézt. No co se dá dělat. To je život. Naštěstí jsou tady jiní kamarádi, jiné základny a jiné soutěže :o)

oldbas

8.4.2015 18:18

Kašli na ně

Ahoj Vašku, pěkný a pravdivý článek. Na "nekamarády" kašli, jsou to hyeny. Opravdový kamarád by ti za takový článek nic nevyčítal. Raději hrdě psát takové články, než se plazit u nohou takových lidí, podvodníků a pokrytců, jen aby vzali člověka na loď. Za vlastní hrdost žádná taková cena nestojí.

Karel

8.4.2015 18:36

Trefné

Díky za super článek. Při čtení se mi vybavila jedna vzpomínka - na vítěze ročníku 2013 soutěže "Nikon kalendář" (http://www.nikon-kalendar.cz/galerie/#!/2012/3) :o)

František Pudil

8.4.2015 21:08

Úžasné,.. nedá mi to nereagovat,..

Když jsem si přečetl dlouho očekávaný článek Václava Krpelíka, první co mne napadlo, že spokojenost tohoto autora se svým dílem a vůbec absence jakýchkoliv pochyb nad kvalitou jeho vlastní tvorby může ve svém důsledku být pohromou pro světovou fotografii a zejména pro českou podvodní fotografickou tvorbu. Pakliže de facto náš jediný žijící opravdový podvodní fotograf bude spokojen se svými díly, nebude tady už nic, co by jej posunovalo kupředu. Já se domnívám, že právě pochybnosti nad svou vlastní kvalitou a hledání dokonalosti žene umělce kupředu. A to by byla škoda prakticky nenahraditelná. V článku je úžasné, že autor dokonale balancuje na tenké hranici mezi přínosnou kritikou a pomluvou a důsledně se vyhýbá přímé adresnosti, ale dělá to tak šikovně, aby se viníci poznali a tím jim s velkorysostí sobě vlastní dává možnost nápravy. Nicméně si ve své bezvýznamnosti dovolím nesouhlasit s body číslo tři a šest – ve kterých jsem – díky facebookové komunikaci poznal narážky na korektnost soutěže PAF Tachov. Podíval jsem se blíže na díla pana Krpelíka. Každá jedna fotka je jistě bezchybná i když možná poněkud prvoplánová. Jen, zjednodušeně řečeno de facto 3 fotografiemi popráškoval celou škálu témat soutěže. Popravdě to nejsou úplně stejné fotografie, ale vznikly téměř ve stejném okamžiku. (Za podobné faux pas - podobné fotky v různých kategoriích - byli před lety z jiných soutěží vyřazeni minimálně dva autoři.) A černobílá fotografie vzniklá pouhým převodem z barvy asi také není to, co by se od takového umělce očekávalo. Budiž autorovi ale ke cti, že podobnými fotkami neobsadil také zbývající kategorii „Sladká voda“ :-) Věřím že můj příspěvek bude přijat kladně jako dobře míněná rada. Také jsem jej, věřte nebo ne, za tímto účelem i psal.

František Pudil

8.4.2015 21:09

Úžasné,.. nedá mi to nereagovat,..

Když jsem si přečetl dlouho očekávaný článek Václava Krpelíka, první co mne napadlo, že spokojenost tohoto autora se svým dílem a vůbec absence jakýchkoliv pochyb nad kvalitou jeho vlastní tvorby může ve svém důsledku být pohromou pro světovou fotografii a zejména pro českou podvodní fotografickou tvorbu. Pakliže de facto náš jediný žijící opravdový podvodní fotograf bude spokojen se svými díly, nebude tady už nic, co by jej posunovalo kupředu. Já se domnívám, že právě pochybnosti nad svou vlastní kvalitou a hledání dokonalosti žene umělce kupředu. A to by byla škoda prakticky nenahraditelná. V článku je úžasné, že autor dokonale balancuje na tenké hranici mezi přínosnou kritikou a pomluvou a důsledně se vyhýbá přímé adresnosti, ale dělá to tak šikovně, aby se viníci poznali a tím jim s velkorysostí sobě vlastní dává možnost nápravy. Nicméně si ve své bezvýznamnosti dovolím nesouhlasit s body číslo tři a šest – ve kterých jsem – díky facebookové komunikaci poznal narážky na korektnost soutěže PAF Tachov. Podíval jsem se blíže na díla pana Krpelíka. Každá jedna fotka je jistě bezchybná i když možná poněkud prvoplánová. Jen, zjednodušeně řečeno de facto 3 fotografiemi popráškoval celou škálu témat soutěže. Popravdě to nejsou úplně stejné fotografie, ale vznikly téměř ve stejném okamžiku. (Za podobné faux pas - podobné fotky v různých kategoriích - byli před lety z jiných soutěží vyřazeni minimálně dva autoři.) A černobílá fotografie vzniklá pouhým převodem z barvy asi také není to, co by se od takového umělce očekávalo. Budiž autorovi ale ke cti, že podobnými fotkami neobsadil také zbývající kategorii „Sladká voda“ :-) Věřím že můj příspěvek bude přijat kladně jako dobře míněná rada. Také jsem jej, věřte nebo ne, za tímto účelem i psal.

Václav

8.4.2015 21:22

Re: František Pudil

Děkuji za komentář Františku, máš právo na svůj názor jako každý jiný. Když už jmenuješ tuto soutěž, mohl bych říci, že mám přímý důkaz, že není čistá, ale to bych to jen eskaloval dál a to já nechci. Takže ti místo toho popřeju vše dobré a ať ti to fotí :o)

Jaroslav Hejzlar

10.4.2015 07:41

Pravda nebo smyšlené fabulace?

Dobrý den, pane Krpelíku, po přečtení vašeho článku jsem nechtěl reagovat, protože jste nejmenoval ani soutěž ani jediné jméno, zřejmě jste věděl, proč. Avšak po dalším příspěvku pana Pudila a následné vaší odpovědi je již jasné, že jste měl na mysli největší festival podvodní fotografie u nás - PAF Tachov a jako předseda poroty musím reagovat. Nebudu se vyjadřovat k těm bodům vašeho článku týkajících se jiných soutěží, zřejmě je to vaše osobní zkušenost, nevím. Nehodlám se ani vyjadřovat k vašim invektivám na naší (porotu) odbornou způsobilost, je to váš subjektivní názor a s tím nic neudělám. Mojí práci lze bez problémů dohledat a nechť si každý udělá svůj názor. Napíšu zde jenom konkrétní fakta týkající se některých bodů vašeho článku, abych vše uvedl na pravou míru. K bodu číslo 6 vašeho článku: skutečně jsem v životě pod vodou něco "cvaknul" a každý si to může dohledat, ale na rozdíl od vás nemám potřebu to všude ventilovat. Dále jste poněkud přestřelil s tvrzením střídání na pozici porotce versus účastník. Nikdy jsem se PAFu neúčastnil a programově se fotografických soutěží již neúčastním. Dále je neuvěřitelně naivní vaše tvrzení, že se všichni, co fotí pod vodou, známe. Nevím, zda Franta byl letos na Bahamách, ani mě to nezajímá a abych pátral na webových stránkách, co kdo vyfotil, na to opravdu nemám čas ani chuť. Potápěčů je v naší malé zemi kupodivu hodně a stále přibývá těch, co fotí. Na své cesty jezdím s ustálenou partou kamarádů již čtvrt století a nikdo z nich nefotí. Nemám možnost dát Lojzovi svůj hlas, "protože s ním jdu večer na pivo", jak píšete, protože s žádným fotografem na pivo nechodím. Všichni, co jsme kdy fotili pod vodou, jsme tak trochu samotáři, každý si děláme to svoje a nijak se nevyhledáváme. Možná sám dobře víte, že dva zapálení UW fotografové na jedné palubě není moc dobré řešení. Samozřejmě pokud se v soutěži objeví kvalitní fotografie bílého žraloka nebo úžasného kladivouna, napadne mě, že by to mohlo být od Jaroňka nebo od Kotouče, ale s tím nic nenaděláte, to byste musel svěřit hodnocení lidem, kteří nemají nic společného s fotografováním a potápěním a nikoho neznají. Nikdo z mé rodiny nefotí ani se nepotápí, takže nemám důvod kohokoliv protěžovat. Teď k vaší "pravdě" o fotografických soutěžích a opět se mohu vyjádřit pouze k PAFu: festival PAF Tachov žádné státní dotace nedostává. Dotuje ho hlavní organizátor soutěže Svaz českých potápěčů a pak také město Tachov, protože je to pro něj významná kulturní událost spojená s dalšími doprovodnými akcemi. Každý ročník téměř dva měsíce připravuje desetičlenný organizační výbor. Za tuto práci nejsou placeni penězi ani žádným profitem, vše dělají ve svém volném čase a ZDARMA. Totéž platí i pro porotu, nemá za to ani korunu. Výsledný rozpočet je buď nula nebo mínus, v žádném případě nemůže být ziskový, protože v takovém případě by město další dotaci zkrátilo. Nejedná se o výdělečnou akci, takže vaše poznámka o "slušném výdělku" je nemístná a "šoupnutí" hlavní ceny kamarádovi, který mi z ní dá půlku, naprosto nehorázná. Nebo si snad myslíte, že toužím po půlce papírového diplomu nebo keramické sošky? Ano, máte pravdu v tom, že chybí odborný feedback. Letos jsme o tom uvažovali, bohužel jsme nedokázali sladit termíny, já osobně jsem byl v době závěru soutěže v zahraničí. Ale v některých předchozích ročnících jsme po vyhlášení výsledků s přítomnými nevázaně debatovali, dokud nebylo vypito. Letošní ročník soutěže PAF Tachov byl první, který se hodnotil pouze přes internet v "teple" domova. V termínu hodnocení porotou jsem neměl přístup k žádným osobním datům fotografií, neznal jsem autory, ani jejich seznam, neznal jsem zúčastněné země, dokonce jsem neznal ani zbývající členy poroty. To samozřejmě platí i pro zbývající členy poroty. Jediné, co jsem věděl, bylo to, že jako předseda poroty mám rozhodující bod v případě rovnosti hodnocení, což jsem nakonec v některých případech uplatnil, nikoliv však u vítězných fotografií. Trochu jsem zapátral v předchozích ročnících soutěže a zjistil jsem, že před dvěma roky jste ve vámi napadnutém festivalu PAF Tachov získal hlavní cenu v kategorii portfolia. Podle vašeho článku jsme tedy museli být zmanipulovaní nebo snad podplacení (vámi?) nebo jste nám snad slíbil místo na lodi? Každopádně váš předloňský úspěch je naprosto v rozporu s tím, co nyní píšete a z vašeho článku cítím spíše samolibou zhrzenost nad letošním neúspěchem. V odpovědi panu Pudilovi zmiňujete "přímý důkaz" o nečistotě této soutěže, ale přitom to nechcete eskalovat dál. V tom případě se jedná pouze o jedovatou slinu, kterou plivnete na všechny lidi kolem tohoto festivalu, omlouvám se za tento expresivní výraz, ale jiné přirovnání mě nenapadá. Navíc je to z vaší strany hodně nebezpečné tvrzení. Musím říct, že s podobnou reakcí autora na vlastní neúspěch jsem se ještě nesetkal. Zajímavé je, že ve vašem článku je patrná naprostá absence sebemenší pochybnosti o kvalitě vlastní tvorby. Zmiňujete pouze úspěchy v konkrétních soutěžích, ty jmenujete, kdežto neúspěchy v "nejmenovaných" soutěžích zdůvodňujete různými podvody či machinacemi. Až se na své fotografie, které jste letos poslal, podíváte s odstupem času, možná si řeknete, že jsou sice dobré, ale nijak výjimečné, že těch želv, dugongů nebo velrybáků v různých variantách mohlo být méně. Současná technika umožňuje fotografovat prakticky každému, vznikají tak doslova milióny naprosto bezvýznamných a špatných fotografií, ale na druhé straně se objevuje stále více opravdu úžasných fotek od šikovných lidí a to i pod vodou, stačí si otevřít naše UW časopisy. Ve svém archivu mám rovněž spoustu želv, velrybáků, mant.., ale už bych se je ani neodvážil poslat do nějaké soutěže, jakože ani nechci, na to jsem dostatečně soudný. Vaše krajinářské fotografie znám a líbí se mi, o to více mě mrzí, že jste napsal tato nepodložená obvinění. Doufám, že můj obsáhlejší příspěvek mnohým čtenářům objasní některé skutečnosti, které jste pokřivil, ale znovu zdůrazňuji, že hovořím pouze za soutěže, ve kterých jsem byl v porotě. A zároveň vás žádám o zveřejnění vašeho "přímého důkazu" o nečestnosti poroty, který nemohu nechat bez odezvy a který by jistě chtěli znát všichni, kteří se nad obsahem vašeho článku alespoň trochu zamysleli. Jaroslav Hejzlar, předseda poroty potápěčského festivalu PAF Tachov 2015; člen Asociace profesionálních fotografů ČR, www.fotohejzlar.cz

Václav

10.4.2015 22:08

Re: Jaroslav Hejzlar

Dobrý den Jaroslave, k Vašemu komentáři řeknu jen několik bodů: 1) Co se soutěže, kterou jmenujete týče, napsal jsem vysvětlující email pouze dvoum osobám. Jednou z nich je prezident soutěže a tou druhou člověk, který si na základě článku mohl myslet, že ho z něčeho obviňuji, ačkoliv to tak není. Ani těm jsem však informaci, která se mi náhodou dostala do rukou nepodal, protože si nehodlám dělat ještě více nepřátel nebo stupňovat nenávist těch, kterých by se to týkalo. Mám svůj život, plný starostí a nechci a nemám čas bojovat s větrnými mlýny a řešit problémy, které nejsou moje. Je na organizátorech, porotě a sponzorech všech soutěží, aby si tyto věci ohlídali. 2) Co se Vás týče, vidím jen, že si berete osobně věci, které se Vás netýkají. Nejenom, že jsem neuvedl soutěž, ale především jsem neuvedl ročník, o kterém píši! K Vašemu argumentu, že jsem letos vyhrál "pouze" druhé místo mohu říct jen to, že loni jsem se nedostal ani do první trojice (skončil někde v davu bez jakéhokoliv umístění) a žádný článek jsem kvůli tomu nepsal... takže Vaše terorie nějak pokulhává. 3) Píšete, že "vaše poznámka o "slušném výdělku" je nemístná a "šoupnutí" hlavní ceny kamarádovi, který mi z ní dá půlku, naprosto nehorázná". Pokud jste si ale nevšiml, toto jsem nepsal k žádné konkrétní soutěži, jen jsem uvedl, že to je praxe, která se často děje. Jak to fungovalo s hodnocením letos netuším, ale jak jste nemohl znát členy poroty, když byli uvedeni na webu soutěže, kterou zmiňujete, několik měsíců předem, také netuším. 4) Napsání článku nelituji. Stojím si za tím, co jsem napsal a věřím, že veřejnost (alespoň ta kolem mě) na jeho základě snad jednou přestane "počítat medaile" a posuzovat na základě získaných "placek" kvalitu fotografa. Nejsem však naivní...ti, kteří považují svůj švidl za business si z článku stejně dělat hlavu nebudou. Já jím ale aspoň touto cestou dal najevo, že o jejich švindlu vím a nebudu se jim za to klanět nebo před nimi klopit oči, či třást rukou.

Bohdana Holá

11.4.2015 06:37

No nevím, školy nemám

ale vyplakat se do světa, že je nějaká soutěž zmanipulovaná a na opakované výzvy odmítnout prozradit i jen těm, co se jich to přímo týká, co se tam tedy vlastně stalo nebo děje a jaké přímé důkazy autor má , je takové veskrze malé, české, dětské...Ale jak tak čtu celý autorův pláč, jak ho nedoceňují a ubližují mu všudemožně, tak mi to poměrně zapadá do skládanky.

Václav

11.4.2015 09:04

Re: Bohdana

Můj důkaz se týká jednoho konkrétního člověka a ten o něm moc dobře ví, protože mi ho v dobré víře sám na sebe v písemné formě podal. Já jsem se mu k němu vyjádřil, slíbil, že toto dál eskalovat nebudu a tím jsem kapitolu uzavřel. Nevidím důvod, proč bych měl na něj bonzovat, ničit mu pověst, dělat si z něj nepřítele a reagovat na opakované výzvy veřejnosti a lidí, který se to vůbec netýká a nic jim po tom není. Když už bych byl nějakým způsobem dotlačen toto předložit, předložil bych to pouze prezidentovi dané soutěže, takže Vaše zvědavost by opět zůstala neukojena. Co se "brečení" týče, myslím že jsem obsadil přední pozice v tolika soutěží, jako málo kdo v této zemičce (v článku uvádím jen ty špatné příklady), takže není důvod brečet. Ale máte právo na svůj názor, ať už je jakýkoliv.

Jaroslav Hejzlar

11.4.2015 10:57

Pane Krpelíku, vaše obvinění vůči korektnosti festivalu a osobní dehonestace členů poroty jste vyvěsil veřejně, takže mě vůbec nezajímají vaše soukromé vysvětlující maily, vysvětlete to rovněž veřejně! Nebo si snad myslíte, že můžete pošpinit práci jiných lidí i je osobně a nenést odpovědnost? Snažíte se z celé záležitosti nějak vybruslit, zřejmě si uvědomujete, že jste vypustil džina z láhve a teď nevíte, jak z toho ven. Představte si, že naše životy jsou také plné starostí, jako většinou všech ostatních, ale vy s větrnými mlýny nebojujete, bojujete s konkrétními osobami, které jste veřejně pošpinil. Je skutečně neuvěřitelné vaše tvrzení, že si to beru osobně. V článku uvádíte tolik jasných indicií, že jenom hlupák by nevěděl, koho máte na mysli, ostatně na vašem facebooku to rovnou potvrzujete, stejně tak jste to potvrdil i v mailu prezidentovi festivalu, o který jsem požádal. Stejné informace mám i od pana Kelementa. Celá záležitost není soukromá, ale od zveřejnění vašeho příspěvku veřejná. Rovněž v bodu tři všeho článku uvádíte naprosto zřejmé indicie a i když pro jistotu nejmenujete, zasvěcení lidé v potápěčské obci vědí, o koho se jedná, což jste se následně snažil řešit opět raději neveřejně. Nevím, kde jste vzal můj argument o „druhém“ místu, nic takového jsem nepsal, neumíte si ani pořádně přečíst text, který vás nevychvaluje. Jak píšete, stojíte si za svým článkem, takže musíte počítat s následky. Je mi jasné, že veřejnost „kolem vás“ vás bude poplácávat po ramenou za každých okolností, ale pevně věřím, že ostatním to otevře oči nejenom jedním směrem. Pokud veřejně nevysvětlíte přímý důkaz o nečistotě soutěže, který jste si údajně schoval, jak píšete v mailu prezidentovi festivalu, budu považovat celý váš příspěvek za pomlouvačný blábol a osobní útok na festival a celou porotu.

Bohdana Holá

11.4.2015 11:21

Vyhrál nevyhrál, to je úplně jedno

protože celá ta tajnosnubná "kauza" rozehraná na FB na Fotografech těsně po vyhlášení výsledků PAF, následovaná článkem tady, nezlobte se na mě pane Krpelíku, zní prostě jako kyselé hrozny, že jste letos na PAFu (skoro) nic nevyhrál a že Vám tím prostě rozsypali pastelky. A musím říct, že formulace: "Hned kousek od vítěze byla vystavena moje "Commended" fotografie a v roce 2010 mi v Národním Divadle vystavili další fotografii, tentokrát ještě ve větším formátu (opět byla "Commended"). Říkal jsem si: "Tahle soutěž je čistá, rozhodují v ní odborníci"." Tak to musím říct, že ta mě tedy dostala! Když tohle někdo dospělý a při smyslech dokáže vypustit z pera v jedné větě...Nooo tak to už je, podle mého, jednoznačně na diagnózu. Konkrétně diagnozu "porucha vnímání osobnosti". Ale samozřejmě V. Klaus, M.Zeman a třeba Napoleon je pochopitelně docela vybraná společnost spolupacientů, o tom žádná.... a bez téhle poruchy (a u Klause a Zemana bez pomoci Rusů) by se tihleti taky asi nedostali tam, kde jsou nebo byli.... Ale to nic nemění na tom, že se mi ten článek o křivdách a nepochopení významného českého fotografa zdají být okem nezúčastněného pozorovatele takové malé a jaksi dětské, nemůžu si pomoci!

Václav

11.4.2015 12:01

Re: Jaroslav Hejzlar

Vaše napadání mě teď opravdu donutilo reagovat... tzn. posílám to o co jste si řekl prezidentovi dané soutěže. Jelikož s ním vidím máte dobré vztahy, určitě se to dostane i k Vám.

Tomáš

11.4.2015 13:05

Jakožto nezúčastněný pozorovatel upřímně řečeno nechápu, proč mají někteří lidé tendence napadat osobně autora tohoto článku. Samozřejmě nemusíte souhlasit s obsahem článku, to je v pořádku. Ovšem v pořádku už nejsou osobní urážky. O něčem to svědčí. Pamatujte, že se zde prezentujete tím, co napíšete - a to vypovídá i o vašich osobnostech.

Jaroslav Hejzlar

11.4.2015 13:10

S prezidentem festivalu mám čistě pacovní vztahy jednou v roce po dobu asi čtyř dnů při hodnocení soutěže a to ještě ne každý rok. Záleží na tom, koho organizátor osloví jako porotce. Nikdy jsem se s ním nepotápěl a nikdy jsem s ním společně nefotil. Nechápu, proč svůj důkaz nezveřeníte zde, chtěl bych znát já i všichni ostatní. Samozřejmě o to prezidenta festivalu požádám.

Bohumír Kráčmar

11.4.2015 13:24

Václave, za 37 let organizování festivalu PAF Tachov, pořádání několika dalších fotosoutěží ročně, práce porotce v soutěžích nejen doma, ale v dalších v 5 zemích si dovoluji tvrdit, že mám nemalou znalost této problematiky a nikdy a nikde jsem se za ta léta nesetkal s ovlivňováním porot nějakým sponzorem ani pořadatelem. Zato mám velké osobní zkušenosti s takzvaným „poškozováním“ autorů. Nejsi první, kdo spílá a pláče nad zkorumpovanou porotou, způsobem hodnocení a jejími ústrky vůči těm „nejlepším“ autorům a „nejkrásnějším“ snímkům. Takřka každý festival si u baru vyslechnu dlouhé „odborné“ a „zaručeně správné“ pohledy na výkon porot a jejich hodnocení. Beru to jako kolorit, který k tomuto druhu činnosti neodmyslitelně patří. Tito „bouřliváci“ ve všech případech, pokud se k tomu svojí tvorbou dopracovali a dostali možnost pracovat v nějaké porotě, okamžitě přehodnotili svůj postoj. Nikdy jsem však nezažil, aby někdo jako ty tak bezostyšně a veřejně, na základě pouhých dohadů, zaútočil na serióznost konkrétní soutěže. Ve svém e-mailu mi píšeš, že pokud jsem férový chlap, vše jistě pochopím. Netuším co mám chápat? Myslím, že jednám férově a dbám na čestný průběh všech akcí, které pořádám a jichž se na straně organizátora zúčastňuji. Opravdu, ani já ani ostatní ze skupiny pořadatelů, kteří bezzištně pracují desítky dní na organizaci, nemůžeme pochopit a omluvit tvé přímé napadení festivalu. Cituji tvá slova: V prvé řadě ti narovinu řeknu, že si jsem na 100% jistý, tím, že ta soutěž není čistá. Abych byl konkrétnější mám i přímý důkaz, že to čisté není (od někoho kdo se na soutěži přímo podílí - někdo mi něco omylem napsal a já si to schoval)………. ……Já to chápu, že je pro soutěž v ČR obtížné sehnat sponzory (kteří si nebudou klást požadavky)…….. Václave, takže pokud i ty jsi férový chlap, žádám o doložení tvých tvrzení. Věř, že se z nich dozajista vyvodíme důsledky. Pokud však nemáš o co svá tvrzení opřít, požadujeme veřejnou omluvu Festivalu PAF Tachov i organizačnímu týmu. Bohumír Kráčmar, prezident festivalu PAF Tachov

Václav

11.4.2015 14:35

Re: Bohumír Kračmar

Bohumíre, v emailu máš to, o co jsi žádal. Nalož s tím, jak uznáš za vhodné.

Bohdana Holá

11.4.2015 17:37

To: Tomáš Dolejší a "osobní útoky" (jestli je to tedy na mě)

naopak s obsahem článku nebo některými postřehy třeba souhlasit můžu, ale rozbujelé autorovo ego mě prostě dráždí! Říci, že jedna soutěž byla čistá, protože mi vystavili veeelikou fotku v britském národním divadle, zatímco jiná soutěž čistá být nemůže, protože jsem se svými fotkami netrefil porotě do vkusu ani v jedné z kategorií, tak to mi přijde opravdu chorobné! Myslim, že fotografické soutěže a jejich hodnocení jsou podobné jako soutěže v krasobruslení. Je to otázka vkusu a osobních preferencí. A v soutěžích mi stejně nejvíc dává zpětná vazba a debaty nad konkrétními fotkami. Ale to třeba v tak velké soutěži, jako je PAF, nejde.

Stanislav Souček

11.4.2015 18:19

???

Vidím, že spor poněkud graduje. Nicméně, ač zcela nesoutěžní tvor a tedy nejméně povolaný se k problému vyjadřovat, bych si dovolil malou poznámku. Zatahovat do tohoto problému politiku a politiky, tedy Zemana, Klause a to ještě za pomocí jakési agitky: "...a bez téhle poruchy (a u Klause a Zemana bez pomoci Rusů) by..." uplatňovat na FR svůj politický názor mi přijde opravdu hloupé! Má-li kdokoli chuť se vyjadřovat k politické situaci, existuje nespočet webů, které jsou k tomu určeny. Nezaplevelujte politikou tento oblíbený fotografický web!

Tomáš

11.4.2015 18:54

Naprosto souhlasím.

Josef Plaček

11.4.2015 22:24

Stejně mi to nedá, i když....

...mažu, co jsem chtěl napsat, už tak jsem dneska málem šláp na zmiji. Tomáš a Standa asi vystihli vše.

zdenda77

12.4.2015 10:15

re: Bohdana Holá

Nechci se vměšovat do toho kdo je ukřivděný, ale zrovna přirovnáním k ke krasobruslení jste tomu dala korunu. Krasobruslení je stejné jako skoky na lyžích. Ba dokonce krasobruslení muselo v nedávné době kvůli zmanipulovatelnému stylu hodnocení přejít na jiný systém. A hodnocení jednotlivých soutěžících je stejné jako skoků na lyžích , zavedené jména mají vždy o nějakou tu desetinu (u skoků na lyžích i bod) více než nové tváře. Pokud tomu tak je, jak jste naznačila, tak potom je to demotivující pro začínající fotografy (samozřejmě kort, když nemají potřebnou podporu :( ) Jelikož neznám PAF Tachov, ani se o podvodní fotografii nezajímám a nejspíš ani zajímat nebudu - tato slova jsou jen reakcí na ono přirovnání k hodnocení krasobruslení :)

Jiří Kolena

12.4.2015 12:51

muhehe tady to jede:)))

"Bohdana Holá" je nějaký generátor nejpokleslejších klišé a technik používaných v internetových diskusích (strawman, útoky ad hominem, zatahování politiky)?

Bohumír Kráčmar

12.4.2015 15:24

Václave, tebou zaslaný, jak tvrdíš "přímý" důkaz, je nesmyslný a nikterak nepotvrzuje tvá pomlouvačná prohlášení o festivalu PAF Tachov. Pro připomenutí tvoji pomluvu cituji: V prvé řadě ti narovinu řeknu, že si jsem na 100% jistý, tím, že ta soutěž není čistá. Abych byl konkrétnější mám i přímý důkaz, že to čisté není (od někoho kdo se na soutěži přímo podílí - někdo mi něco omylem napsal a já si to schoval)………. ……Já to chápu, že je pro soutěž v ČR obtížné sehnat sponzory (kteří si nebudou klást požadavky)……. Ve svém komentáři k „přímému“ důkazu argumentuješ také tím, že si sponzoři kladou podmínky, komu má být cena přidělena, že podmiňují a že ji vyhrávají lokální soutěžící a zahraniční jsou tímto diskriminovaní?! Nekladou, a klást nemohou. Ceny jsou přiděleny k určitým místům v soutěži, a kdo se na nich umístí, ten je obdrží. Pro úplnost uvádím země autorů, kteří v posledních letech zmiňovanou cenu získali: 2011 Itálie, 2012 Belgie, 2013 Belgie, 2014 Slovensko, 2015 Francie.

Václav

12.4.2015 15:36

Re: Bohumír Kračmar

Bohumíre 1) tyto věty nahoře v textu jsi zveřejnil ty, ne já...já je nepoublikoval ani na Fotoradci, ani tady. 2) pokud chceš, abych něco zveřejnil, zveřejním ten důkaz.. tady a na stránkách Fotoradce.cz ..ať si lidi sami udělají obrázek... omlouvat se rozhodně nebudu.

Bohumír Kráčmar

12.4.2015 15:53

Jsou to tvá slova, kterými jsi mi odpověděl na můj dotaz zda se jedná o PAF.

Václav

12.4.2015 17:12

Re: Bohumir Kracmar

Publikoval ta slova kdo? Ty nebo ja?

RMI

12.4.2015 19:38

Souteze atd.?

Jedine co ma skutecne cenu je fotit pro radost. Pokud nejsem na foceni financne zavisly a naopak je mohu dotovat vcetne cestovani z jine cinnosti, jsem svobodny a mohu si fotit co a jak chci bez ohledu na souteze nebo prihlouple komentare v internetovych galeriich. Pochvala od kamarada je urcite lepsi nez vyhra v nejake soutezi. A davat fotky do galerie na internet? Podivejte se na najlepe hodnocene fotky treba na Zonerame. No comment.

oldbas

12.4.2015 21:54

Korupce a samá korupce, jsme přeci v česku, tak co se divíte. Fotím pro radost, ale nesoutěžím sportuji pro radost a také nesoutěžím. Zkazilo by mi to radost. Dělám to proto, že mě to baví a ne proto, abych si dokazoval, že jsem dobrej.

RMI

12.4.2015 22:53

JJ, presne tak. Navic naprosta intolerance. Jednou jsem si dovolil v dobre vire neco poznamenat o technicke strance dost spatne, nicmene vitezne fotky na jednom webu a byl jsem odmenen serii tak vulgarnich odpovedi, ze uz na podobne "akce" na netu muzu akorat vykaslat. Nakonec i jista cast diskuse pod timhle clankem je toho prikladem.

Jaroslav Hejzlar

13.4.2015 00:48

Pane Krpelíku, předseda festivalu mě zevrubně obeznámil s vaším důkazem. Argumentujete nějakým přáním sponzora, které navíc napsal v sms pouze vám nikoliv už organizátorům soutěže. Sponzor si může přát, co chce, i my bychom si přáli, aby hlavní cena zůstala doma, aby jí získal lokální autor. Jak pan Kráčmar dokládá, za posledních pět let ale putovala hlavní cena vždy do zahraničí, bohužel. Ještě jednou a snad už naposled vysvětluji, že hodnotíme fotografie, nikoliv autory, jejichž jména jsou odblokována až po sečtení všech bodů a vyhlášení cen, teprve potom zjistíme, komu vítězné fotky patří. Vámi uváděné ovlivnění sponzorem by předpokládalo, že by musel postupně obejít všechny členy poroty už s předpokladem, že jsou uplatitelní, což je docela riskantní, něco jim slíbit nebo snad "šoupnout" a tak by mohl dosáhnout výsledku, který si přeje, ale to už jsme ve sféře konspirativních teorií. Skutečnost, že sponzor nemůže ovlivnit rozhodnutí poroty, respektive jak píše v sms "rozhodců", je patrná z jedné z jeho sms zpráv a hned v následující on sám uvádí, že "...jediná soutěž, kde zasahuji do toho, kdo vyhraje, je tombola na potápěčském karnevalu, ale i tam masky volí porota, v které nejsem". Sponzorský dar je sice "těžce placená reklama", jak se uvádí v další sms, ale nemohou za to chtít ovlivnění výsledků a už vůbec to nedokazuje, že k tomu došlo. Během mého několikaletého působení v porotě PAF se nikdy nestalo, že by se mě někdo pokusil jakkoliv ovlivnit, že by za mnou někdo přišel, např. sponzor, a vyslovil byť pouhé přání, natož požadavek na výsledek soutěže. Reagoval bych okamžitě a soutěž opustil. Můžete mi jakýmkoliv způsobem dokázat, že mě někdo za mého působení v PAF kontaktoval s podobnými požadavky? Klidně mě přímo konfrontujte s lidmi, které uvádíte. Z "business pohledu" sponzora (vaše citace) vytváříte vlastní dedukce. Je to nehoráznost. Ale vy tomu stejně nikdy neuvěříte a napadnout se dá prakticky jakýkoliv systém, protože vždy se najde nějaká slabina. Asi by bylo nejlepší, kdybyste vy sám byl v porotě, ale pak by se i vám mohlo stát něco podobného, co vyústilo v tuto nepříjemnou debatu. Váš důkaz se týká minulého ročníku, kdy jsem nebyl v porotě, nicméně i tak je mojí povinností tuto soutěž chránit proti podobným obviněním, jinak bych v ní nemohl nadále působit. Navíc v bodě 6 přímo uvádíte mě a ostatní kolegy v porotě a kromě vašich názorů na naší odbornost hned v následujícím odstavci stejného bodu píšete o machinacích typu "Franta na Bahamách". Nelze si to nespojit. Bohužel jste nadělal hodně zlé krve. Doufám, že mě nikdo nenařkne z nějakého napadání nebo vulgárních výrazů, věcně jsem poukázal na všechna dostupná fakta, nemám co tajit ani mlžit. Ale je možné, že to nakonec může mít i pozitivní dopad. Třeba docílíte zvýšení počtu porotců, což by asi zvýšilo "objektivnost" hodnocení, i když vždy to bude velmi subjektivní pohled konkrétních lidí, který se vám prostě nemusí líbit, také by to přineslo snížení rizika zmanipulování, protože místo tří členů by sponzor musel obejít čtyři a více lidí, nakonec by to snížilo i množství spekulativních teorií vašeho typu o nečestnosti soutěže. To je ale v kompetenci pořadatele a i tento počet má své meze.

Pavel Richtařík

13.4.2015 11:40

Václave, ptám se vás, jakým právem ohrnujete nos nad prací těch lidí v porotě? Jejich články o UW focení na pokračování s fotkami včetně titulů jsem pročítal v našich časácích už v době, kdy jste o focení neměl ani ánunk. Prolistujte si archivy Oceánu, Buddy, Potápění a další. Akorát to nikde nevytrubují do světa jako vy na svým webu. Ani váš věk, ani vaše schopnosti vás neopravňují k urážkám jiných, kteří toho viděli nesrovnatelně víc než zatím vy. Jsem za staré školy, ale tohle jsem mezi fotografy a potápěči ještě nezažil.

Bohdana Holá

13.4.2015 12:58

to Zdenda 77

A jak chcete posuzovat fotografie objektivně (=měřitelně)? To by měli porotci třeba na PAFu místo koukání na 650 soutěžních fotek (minimálně dva dny docela otravné a zdlouhavé práce, za které se jim dostane jenom sem tam nějakého toho osočení a možná vstupu zdarma na PAF?) koukat na histogramy, jak moc jsou vzdálené od ideálu. Nebo dělat u každé fotky čárky podle toho, v kolika bodech ze čtyř základních bodů zlatých řezů se něco zajímavého děje? Nebo nějak exaktně měřit řemeslnou dokonalost a absenci či přebytek šumu? JAK? Prostě zkuste navrhnout objektivní a tudíž měřitelný způsob hodnocení fotografie, který by dokázal v šesti kategoriích určit vyčerpávající pořadí 650 fotek nebo alespoň fotek v užším výběru a bylo by jednoznačně obhajitelné, proč je fotka A před fotkou B a nemíchal by se do toho vkus a preference a vlastní osobnost porotců. To by mně tedy doopravdy zajímalo!

Václav

13.4.2015 13:09

Re: Pavel Richtařík

Pane Rychtařík nic o Vás nevím, nikdy jsem o Vás neslyšel, takže Vás nemohu po žádné stránce soudit. Co se názoru na práci jiných týče, určitě jste si všimnul, že práci některých UW fotografů uznávám a obdivuji (viz můj komentář v článku). Když jsem ale přesvědčen, že někdo neumí fotit, tzn. z fotografií je patrné, že: 1) dotyčný nezvládá základní pravidla práce s expozicí, kompozicí, neporadí si s přepaly, podpaly, nezvládá postprocessing, atd. 2) plus dle mého názoru dotyčný nemá talent, mohu to snad říct. To, že tento člověk začal fotit o x let dříve než já, na tom přeci nic nemění. Říkáte si „namyšlenej mladej floutek bez úcty a respektu"? Není to tak. Mám respekt ke starším, mám respekt i k těm pánům v porotách vzhledem k jejich věku. Mám k těmto osobám respekt z lidského pohledu, ale když se podívám na fotografickou tvorbu některých porotců u nás i v zahraničí, často nemám respekt k jejich práci a odbornosti. Toť vše.

Bohdana Holá

13.4.2015 13:30

Nemá smysl to přirovnání rozpatlávat. Možná jsem si mohla odpustit přirovnání pana Krpelíka k politikům. Tímto se omlouvám za jeho expresívnost. Ale to nic nemění na tom, že mi model:"nedali mi cenu, takže soutěž prostě musí být cinklá" přijde prostě chorobný! Na chlup stejný model sebestředného,štěkajícího o své velikosti přesvědčeného ratlíka dožadujícího se pozornosti. A mám za to, že žádný opravdový PAN FOTOGRAF (nebo PANÍ FOTOGRAFKA)by se k takovémuto osočování a štěkání nesnížili, protože je to jednak trapné a jednak prostě "orel much nelapá" (a je daleko důležitější, že se mé fotky líbí kamarádům nebo těm, kdo mi za ně zaplatí než jestli jsem někde něco vyhrál nebo mi zase ukřivdili....).

Pavel Richtařík

13.4.2015 14:23

Bavíme se o konkrétních lidech. Fotografie předsedy poroty pana Hejzlara jsou dohledatelné prakticky všude a nejenom v uw fotkách. Šíře jeho záběru je s vámi nesrovnatelná. Asi jste špatně googloval. Pokud si myslíte, že nezvládá práci s expozicí, kompozicí atd., že prostě neumí fotit, pak jste buď slepej nebo génius, ale spíše jste opravdu „namyšlenej mladej floutek bez úcty a respektu" jak píšete a přesně to si myslím. Tímhle jste si opravdu naběhnul. Jenom jste mě utvrdil v názoru na váš sebestředný charakter. Neuvěřitelné!!!

Jitka Haváčková

13.4.2015 15:28

Pane Krpelíku, Jsem sice nezúčastněná osoba, ale tak trochu se ve vodách pohybuji a i mně bylo jasné, koho jste ve svém příspěvku myslel, i když jste raději nejmenoval. Celý text na mě působí povýšenecky, obviňujete lidi z nečestnosti a pak se divíte, že to berou osobně, co jste vlastně čekal? Mně kdyby někdo řekl, byť nepřímo,že jsem zmanipulovaná podvodnice, a navíc veřejně, brala bych to sakra osobně. Navíc se urážlivě vyjadřujete k jejich práci. Pokud byste si je pořádně prolustroval, zjistil byste, že jejich práce byla publikována ve stonásobně větším počtu časopisů a publikací než u vás a nikde to nevyvěšují jako vy (viz vaše stránky, kde zmiňujete každou fotečku!), v tom má pan Richtařík naprostou pravdu. O vašem charakteru svědčí i některé další výroky o vašich úspěších. Znám pár skutečně dobrých a známých fotografů, ale nikdo z nich by si nedovolil se takto vyjadřovat vůči svým kolegům. Naprosto souhlasím s pane Pudilem, že lidé jako vy, bez pochybností o vlastních kvalitách, jsou pohromou pro fotografii, jenom bych přidala, že jsou pohromou i pro nás všechny.

Pavel Richtařík

13.4.2015 15:51

Ještě dovětek: teď jsem si progoogloval i pana Lišku, dalšího člena poroty a platí to samé jako u Hejzlara, šíře jeho záběru je s vámi opět nesrovnatelná. Vaše podvodní portfólio se skládá vlastně jenom z několika setkání s různými živočichy, na co jste tak pyšnej? Třetího člena poroty pana Samka jsem nenašel, ale to neznamená, že když někdo nemá fotky na netu, že neumí fotit nebo že nemá výtvarný cit. A ještě k vašim zmiňovaným odbornostem. Vy posuzujete nějaké přepaly či podpaly a další podle fotek ve webovém rozlišení? Nebo jste snad viděl jejich fotky ve skutečné velikosti? Raději už nic dalšího nepište, protože každým svým dalším příspěvkem se shazujete více a více.

Tomáš

13.4.2015 16:04

Nechci dále rozdmýchávat oheň na střeše a zapojovat se jakkoliv do tohoto sporu, ale: jak je možné, že progooglovat něčí fotografie a dle toho hodnotit jeho dílo je korektní a hodnotit dle histogramu podexpozici a přeexpozici již není? To mi nepřijde zrovna objektivní.

František Pudil

13.4.2015 17:44

To se nám ale hezky „rozjela“ debata pod tímto článkem,… Jen mám pocit, že nějak nikam nevede. Očekávat že někdo ustoupí ze svého postoje se pravděpodobně nedá, čekat na případné omluvy kterékoliv ze stran by bylo dětinské a naděje že do debaty vstoupí například i zástupce soutěže Landscape Photographer of the Year, je v pravdě mizivá. Protože jsem velmi pravděpodobně celou kauzu spustil svou reakcí já, tak bych ji rád, alespoň pro sebe a za sebe, také nějak uzavřel. Z mého pohledu nebylo dostatečně prokázáno, že by soutěž PAF Tachov byla jakýmkoliv způsobem zmanipulovaná. To mně jako účastníkovi této soutěže stačí a rád se jí budu účastnit dále. Jak s tím, co tady bylo napsáno naloží zde jmenovaní účastníci, není dozajista mojí věcí a nijak to neovlivní můj názor. A myslím že to není důležité ani pro čtenáře této debaty. Jen doufám, že celá věc neskončí u soudu. Úspěšně se tady totiž naplňuje skutková podstata trestného činu pomluvy § 206. Ale jak řekl kdysi Petr Katz, potápěci se přece nesoudí,.. Ono to focení je přece jen zábavnější,…

Tomáš

13.4.2015 17:48

Zcela souhlasím s Františkem v tom, že nemá smysl dále pokračovat v této započaté diskuzi. Nikam to nevede a fotografování je přecijen smysluplnější činností než hádky v internetové diskuzi.

Krejčík Miroslav

14.4.2015 11:21

Pravda pana Václava Krpelíka o fotografických soutěžích

Úvodem chci říci,že se nepovažuji za odborníka na fotografii,soutěže neobesílám a fotím většinou pro radost,ale narazil jsem na diskusi okolo článku pana Krpelíka a přesto,že jsem se nikdy žádných diskusí nezúčastňoval,do této jsem se po dlouhém váhání přeci jen přihlásil.Bohužel většina věcí,které jsem chtěl zmínit byla již řečena dalšími účastníky,takže jen krátce. Pan Krpelík je bezesporu vynikající sportovec,odborník na technickou stránku digitální fotografie a techniky vůbec,jeho stránky jsou vzorové a jako pedagog a organizátor workshopů bude také vzorný.Ale už z jeho prezentačních stránek mne trochu mrazí,kolik je tam sebevědomí a troufnu si říci,že i trochu přebujelého.Zmíním jen jeho výčet publikační činnosti,většině autorů by toto zveřejňovat nestálo ani za námahu.Strávil jsem cca dvě hodiny prohlídkou galerie a komentářů a myslím,že nejsou vůbec špatné,ale upřímně pro mne jsou většinou všechny fotografie trochu prokalkulované a až příliš dokonalé a studené (až na vyjímky).Něco mi v nich prostě chybí.Ovšem stále je to můj osobní dojem.Ale nechápu,kde vzal pan Krpelík odvahu napadnout jiné kolegy a též jejich tvorbu,to mi hlava nebere.Nemíním komentovan samotný spor,nemám dostatek informací a účastníky ani neznám,ale dovolím si dát panu Krpelíkovi jednu upřímně míněnou radu.Velké fotografy většinou zdobila skromnost,tolerance a pochyby o vlastním díle.Zkuste se nad tím zamyslet,trocha sebereflexe by možná nebyla na škodu.Jako sportovce a znalce fotografické techniky Vás respektuji,dopřejte mi,abych Vás mohl respektovat i jako člověka.Zdravím Vás Miroslav Krejčík P.S. Ještě jedna malá poznámka.Když prezentujete komentář v češtině,tak mne zaráží použití spojení "Soutěž ve fotografování Landscape..",je na slově "krajina" něco špatného?Totéž platí o citacích z cizích komentářů v angličtině,věřte tomu,že dost lidí,kteří čtou Vaše články anglicky neumí.

Martin

14.4.2015 14:30

no co, ingliš iz trendy, bez ingliš ani krok :) - buďme světoví.

Magdalena Salavcová

14.4.2015 23:19

Vážený pane Ješito

nedostalo se Vám ocenění a mohou za to všichni ostatní, jen ne Vy. Jste ubohý egoista, který dělá "umění" pro peníze. Vaše fotky jsou studené, chybí jim duše a srdíčko. Je mi Vás líto, nehledáte chybu v sobě a házíte špínu na porotu, pořadatele, sponzory. Přeji Vám hodně lásky a slunce v duši, pak nebudete takové články psát.

Jiří Kolena

15.4.2015 12:14

graduje to...

Tak už jsem se tady z diskuse dozvěděl, že je autor namyšlený egoista bez kousku sebereflexe, který nemá respekt k ostatním, a když ho někde neocení, tak hledá chyby všude okolo sebe a každého obviňuje. Zoufale přemýšlím, proč se mi tahle diskuse zobrazuje pod článkem, kde známky ničeho podobného nevidím. Čtu tam jen normální pohled člověka, který ví, že jeho práce má nějakou úroveň, ale že nesežral ani všechnu moudrost, který si se soutěžemi zažil dobré i zlé, a o zkušenosti se dělí. Kde tam všichni vidí tu haldu nectností, to vážně netuším. Mimochodem pana Krpelíka neznám, ale kdybych si musel na základě přečtení tohohle vybrat, jestli jít na pivo s ním nebo s někým z rozhořčeného davu níže, měl bych celkem jasno...

Tomáš

15.4.2015 12:17

Tak pod to bych se podepsal.

Milan Brož

15.4.2015 13:47

pivo asi ne

Už je to všechno nějak zbytečně vyhrocené. Ale je pravda, že některé citace poněkud zarazily i mě: „…byla commended“ nebo : „říkal jsem si: tahle soutěž je čistá, rozhodují v ní odborníci“ a další. Četl jsem článek celkem podrobně, ale prostě se nemohu ubránit jaksi divnému pocitu, že to něčím zavání. Ale tohle všechno jsou jenom naše osobní pocity. Bohužel konkrétní vyjádření toho pána v závěru diskuze o neschopnosti některých lidí exponovat či jinak zpracovávat fotku jsou už hodně přes čáru. Je nejvyšší čas to ukončit, nikam to nevede.

Jiriczek

20.4.2015 14:27

Potrefená husa?

Tady se tak všichni krásně vybarvili. Normální smrtelník neměl vůbec tušení o nějakém festivalu v Tachově a Vy všichni ředitelé, zástupci ředitelů, porotci a Bohdana, jste si zařídili krásnou negativní reklamu. Článek je jen shrnutí toho, co si stejně všichni myslíme, když se účastníme nějaké soutěže a nemusí se jednat ani o soutěž fotografickou. Připadá mi to jako o té potrefené huse... Tomáš by měl diskuzi smazat a nasadit konečně nový design webu a všichni by byli šťastni. Jirka

František Pudil

21.4.2015 08:35

Jaká negativní reklama??

Na rozdíl od pana Jiríczka nevidím nic špatného na tom, že se ozve potrefená husa. Člověk by si měl hlídat své dobré jméno a ohradit se proti nařčení z něčeho nedobrého. My ostatní, kterých se to přímo netýká, jsme vyjádřili svůj názor a své sympatie buď k autorovi článku nebo k potrefeným husám.

Josef Plaček

21.4.2015 11:22

Není husa jako husa.

Pokud se ovšem ozve husa, která nebyla v článku přímo jmenována, ale poznala se, tak je asi někde skutečně něco špatně ... A aby si to někdo nepřebral mylně jen podotknu, že jestli v tomto případě došlo k naplnění výše zmíněné podmínky netuším, nesleduji totiž všechny "frontové linie" ...

František Pudil

21.4.2015 12:51

Není husa jako husa - v tom je jádro pudla :-)

V článku samotném se autor vystříhal adresnosti velmi důsledně. Bohužel to nevydrželo do této diskuze a do debaty na FB která zveřejnění článku předcházela.

radimzahraj

21.4.2015 22:10

uprimnost

Vaclave, ac te neznam osobne, tento clanecek se s temi drive publikovanymi neda srovnat...diplomaticky receno: "neni to pekne a prinosne poctenicko, ale ukrivdena, sebestredna vypoved"...skoda, trochu mi to meni muj pohled na tebe...fotky mas fajn, technicky dokonale, zpracovani v kompu na 1, ale nemaji "TO"...nejsem zadny hodnotitel, fotografovat se stale ucim, porad nejsem se svymi fotografiemi spokojeny a hledam v nich "TO"...jen jsem nemel duvod ti pod nejaky clanecek psat, svuj nazor, ktery by te urcite nezajimal, o tom, ze pres svoji naprostou dokonalost na tech fotkach chybi "TO"...vidim ze par lidi v teto diskuzi se vyjadrilo k fotkam, tak timto take cinim...a abych jen nekecal...muzete si me "pracovni" a "volnocasove" fota prohlidnout na mych strankach - www.radimzahraj.cz a v profilu 500px.com/radimzahraj...pripadne pokud ma kdokoli potrebu se vyjadrit, budu rad za kazdy i negativni komentare...

Robert

22.4.2015 08:07

Nelze nereagovat

Pane Krpelíku, přečetl jsem si Váš článek “Proč se ne-účastnit fotografických soutěží” včetně “8 podivuhodných případů z praxe” a nemohu nereagovat. Váš článek je plivnutím do obličeje všem pořadatelům fotografických nebo filmových soutěží. A nejen pořadatelům. Troufám si tvrdit, že jste plivnul do obličeje všem poctivým tvůrcům - fotografům a filmařům. Co se týče tvůrců – každý není jako vy. Peníze, dokonalost a ve výsledku chlad a smutek... Většina tvůrců - a věřte, že díky dlouholetému pořádání jednoho takového festivalu jsem jich potkal mnoho a měl možnost s nimi hovořit - svá díla prezentují na soutěžích proto, aby jimi potěšily ostatní, jejich prostřednictvím se setkali s ostatními: autory, diváky.... Jak už jsem uvedl - patřím mezi hrstku pořadatelů jednoho velmi úzce specifikovaného festivalu. Velmi prestižního, světoznámého a do počtu autorů a děl jednoho z největších v Evropě. Navštívil jsem podobné festivaly ve Francii, Německu, na Slovensku. Všechny měly nemalou podporu státu. Náš festival vzniká v amatérských podmínkách a pořádají ho zaměstnaní lidé, kteří si ze svého volna ukrajují nemalou část času a věnují se organizaci a přípravě festivalu. Ne pro peníze, ale pro radost. Svou i ostatních. (To je vám ale zjevně cizí) Náš festival může v této podobě fungovat jen díky městu a díky Svazu potápěčů České republiky. Ceny, jako např. potápěčský zájezd, nám pomáhají festival zviditelnit, stejně jako ty, kteří nám je poskytnou. Ani organizátoři ani společnosti, kteří nám s cenami pomáhají nemají ponětí o tom, kdo se zúčastní festivalu, kdo cenu obdrží. A porota? Spočítejte si, kolik času zabere jen prohlížení fotografií. Kolik času stráví nad sledováním soutěžních filmů. A jejich honorář? Zeptejte se jich. A třeba těch, kterých si – jak uvádíte – vážíte. Zeptejte se jich, kolika svým kamarádům udělili “lepší” ocenění, než jaké si zasloužili. U mnoha hodnocení jsem byl. Nemají to jednoduché – rozhodně ale nenadržují svým kamarádům (u fotek ani neznají autora. Připouštím ale, že např. vaše studené fotky se dají mezi mnoha ostatními vytušit ...) Na závěr chci poděkovat všem účastníkům výše uvedeného festivalu, že se nenechají odradit od zhrzených metrosexuálů, které rodina a společnost nedokázala vychovat k tomu, že kromě nich jsou na světě i jiní lidé, kteří rádi prezentují své práce, ač to mnohdy nejsou profesionálové. Často předvádějí hodnotná díla, která porotu neosloví, ale nejsou zhrzení, neplivou na práci druhých. Naopak. Vrhají se do další práce a do dalších bojů v soutěžích. Díky za to. Je mi vás líto a pokud v sobě najdete trochu soudnosti, veřejně se všem autorům, pořadatelům a porotcům omluvíte. Robert Janda

papa

23.4.2015 12:53

k diskuzi i k článku

trochu ta diskuze tady připomíná svého času (2005) hádku p.Štauda s p.Kamarádem o autorství jisté fotografie a plagiátorství kdy se do debaty na jistém serveru zamotalo xx-lidí a pouze ze sympatií k jedné či druhé straně pak thread dosahoval neskutečné délky :) no tak či onak, tenhle článek ani neměl vyjít, měl -li jeho autor pochybnosti o čistotě té či jiné soutěže měl si je nechat pro sebe a ne je šířit "rádoby anonymně - nebudu jmenovat o koho jde atd...když podobná soutěž je tady jedna", nemluvě o pomlouvání "umělecká fotografie" vs "ta pravá landscape" atd., kdy sám sebe shazuje tím, že "podobnou fotografii vyfotí i jeho sestřička kompaktem" což by ovšem znamenalo že je v kompozici lepší než autor článku nemluvě o tom, že pohled na onen snímek opravdu vzbuzuje cosi, co člověka nutí se zamyslet nad obsahem a vyjádřením, což se o mnoha byť technicky zdatných fotografiích jiných tvůrců říct nedá nebo dá jen stěží. Na druhou stranu doufám, že autor se jedním nepovedeným článkem (zato s dosti zajímavou diskuzí pod ním) nenechá odradit a vydá další články např. o podvodním fotografování nebo o landscape fotografii, protože těmito články opravdu získal početné publikum

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada