Brand

Honzo, fotíš ještě?

Pokud čekáte rady a triky, jak na ještě lepší fotografie, raději článek ani neotvírejte. Tentokrát je to spíš moje retrospektivní esej s úvahami o kreativitě a talentu a o neznámých počátcích mé cesty s fotoaparátem. 

Asi si říkáte, co blbnu, proč píšu retrospektivu ve 21 letech, co si to troufám, a že bych měl fotit ještě alespoň dalších deset let a držet hubu. Možná fakt přeháním a uznávám, že psát retrospektivu v mém věku je prostě troufalé. Ale nemůžu jinak. Vlastně jsem podobný text odkládal už několik let.

2007.jpgHráze rybníka při východu slunce. Duben 2007. 

Často od svých známých, kamarádů i vzdálenějších rodinných příslušníků dostávám prostou otázku: ,,Honzo, fotíš ještě?“. Nejčastěji říkám, že už moc ne. Že spíš okrajově. Mají dobrý důvod se ptát. Za těch necelých 9 let, co se focení věnuju, jsem totiž fotil na své narozeniny, během státních svátků, na Štědrý den, na Silvestra, ráno, než jsem šel na 8 do školy, o svatém týdnu, na Velikonoční pondělí a tak dále. Nenapadá mě významný den, kdy jsem nebyl fotit. A to nemluvím o tom, že někdy mezi lety 2009 až 2011, kdy jsem focením nejvíc žil a kdy jsem (při zpětném hodnocení) udělal základ mého portfolia a pořídil několik mých nejlepších a dnes neopakovatelných záběrů, jsem fotil každý den. Přišel jsem ze školy, vzal foťák a šel fotit. Proč to všechno?

Pocity 2008.jpgSnímek, který jsem nazval ,,Pocity". Dodnes jsem ho nikdy nikomu neukázal. Léto 2008.

Sám jsem na tuto otázku dlouho hledal odpověď. Uvědomil jsem si ji až poměrně nedávno, když mi při setkání u piva zhruba po roce od maturity na gymnáziu, kde jsem strávil osm let, spolužáci řekli, že jsem vlastně až do konce třeťáku byl dost mimo kolektiv a moc jsem se do něj nezařadil. Vzpomněl jsem si tehdy, jak jsem se styděl na prvním školním výletě v primě říct, že mě zrovna chytlo focení. Bál jsem se ponižujícího posměchu. Nebylo by to v tom roce ovšem poprvé. Jako ráčkující outsider jsem ho do té doby zažil bohužel dost. A najednou jsem měl možnost jít, něco vyfotit a pak to všem ukázat. Vytřít všem zrak!

Letííím!!! 2009.jpgSnímek ,,Letím!!!". Jaro 2009.

A tak začala moje cesta. Snil jsem o tom, jak to všem ukážu. Šlo to ovšem pomalu. Učil jsem se od kohokoliv a odkudkoliv. Stačil mi jeden nový drobný detail, který jsem se naučil a posunul mě dál. A každý den po návratu ze školy, jsem se metodou pokus – omyl učil, jak se manuálně nastavuje expozice a co znamená zlatý řez, o kterém jsem na internetu četl předešlý den. Taky jsem testoval nové filtry, které jsem si za kapesné kupoval. A krok po kroku byly mé fotky lepší.

Odra v zimě 2010.jpgOdra v zimě. Panorama z 18 snímků, 6 fotek na výšku ve třech řadách, -10 stupňů Celsia. Zima 2010.

Neřešil jsem moc, jakým fotoaparátem fotím a bylo mi taky jedno, jakou lokalitu fotím. Vycházel jsem z toho, co bylo k dispozici. Neřešil jsem, jestli je to dobré nebo špatné. Ikdyž mi pár fotografů sem tam říkalo, že Poodří není moc atraktivní, že jinak by tam přece fotilo víc lidí a ne jen já. A tak jsem po pár letech, kdy už moji dovednost kolektiv ve škole po několika vyhraných fotosoutěžích tiše toleroval, chtěl vytřít zrak kolegům fotografům. Pamatuji si, jak na serveru FotoAparát působila fantastická komunita nadšených amatérských i profesionálních fotografů všech žánrů, kteří si navzájem hodnotili a komentovali své snímky. Vždy jsem po nahrání nového záběru čekal na to, jestli se u snímku zastaví fotografové jako například Marek Potoma, Tomáš Kašpar, Boris Michaliček, Lubomír Majerský, Lukáš Ondroušek, Ladislav Renner, Michal Vitásek, Daniel Řeřicha nebo Michal Balada. Pokaždé jsem byl zvědavý na jejich hodnocení a komentář. Při kladné zpětné vazbě jsem si to náramně užíval, při té záporné jsem snímek často smazal a ještě několikrát se na lokalitu vracel a snažil pořídit lepší záběr.

Les na jaře 2011.jpgLes na jaře. První složení 5 expozic a aplikování Ortonova efektu - workflow, které od této fotky využívám u 85% fotek. Květen 2011.

Právě kvůli výše zmíněným snům a motivacím bylo mé fotografické úsilí vždycky (předem se omlouvám za angličtinu) goal-oriented. Jinými slovy jsem fotil a chtěl svýma fotkama dávat góly a vyhrávat. Což je poměrně vzdálené od klasické představy melancholického a zasněného fotografa s cigaretou a bílým vínem sedícím někde v kavárně nebo ateliéru. Díky tomu jsem ovšem skutečně několik gólů za dobu, co fotím, z mého pohledu střelil. Povedlo se mi zvítězit v několika ročnících soutěže FotoAkademie (díky těmto vítězstvím jsem byl schopen nezávisle na rodičích generovat příjem, ze kterého jsem si hradil vybavení i první vzdálenější cesty za focením), soutěž Bayer Ecology in Focus a také jsem získal nálepky Commended Image a Shortlisted Image v prestižních Outdoor Photographer of the Year, Sony World Photographer of the Year a BBC Wildlife Photographer of the Year (nutno podotknout, že u všech těchto zahraničních soutěží se jednalo o kategorii pro mladé fotografy do 18 let).

Peřeje 2012.jpgPeřeje Odry. Detailní záběr na drobné peřeje odrážející barvu nasvětleného břehu a modré oblohy. Březen 2012.

Po pár letech postupného zlepšování jsem cítil, že jediný, komu chci ještě vytřít zrak, jsem já sám. Chtěl jsem každou svou novou fotkou překonat tu starou. A upřímně si myslím, že určitý čas se mi to dařilo. Přirozeně to však začalo být s každou další fotkou těžší a těžší a stále větší dřina. Myslím si, že je to past každého člověka, který se zabývá kreativní činností. Po napsání tohoto odstavce jsem si se zděšením až nyní uvědomil, jak ješitný a egoistický přístup to je. Možná je to i odpověď na stále se stupňující míru úprav v počítači včetně retuší u fotografií jako takových. Možná upravujeme své snímky jen pro vlastní ego, nikoli pro fotku nebo diváka. Ale to jsem asi trochu odbočil.

Torzo 2012.jpgTorza dvojice stromů. Zima 2012.

Co je důležité, a nebojím se to říct, vytřít všem zrak včetně mě samotného, se mi podařilo. Celý ten dlouhodobý proces učení jak udělat lepší fotku mě naprosto změnil a neskutečným způsobem obohatil. Když opomenu to, že jsem někde udělal hezký obrázek, tak jsem díky focení získal všeobecný přehled, měl jsem motivaci se perfektně naučit angličtinu, dokonce se mi povedlo na určité úrovni díky vizuální řeči více porozumět komunikaci jako takové a možná jsem se díky tomu naučil číst nejen v obrazové a vizuální symbolice ale i v symbolice lidské gestikulace a řeči. Pochopitelně jsem i odstranil svou vadu řeči. Stačil mi měsíc soustředěné práce se sebou samým s drobnou pomocí logopeda na to, aby se mi to povedlo. Už jen vědomí, že podobně jako se mi povedlo dělat hezké fotky, se mi v životě povede cokoliv jiného, do čeho se pustím s maximálním nasazením, je neskutečné duševní bohatství. A je fakt jedno, jestli je to hra šachu, odstranění ráčkování, uběhnutí maratonu nebo vyřešení diferenciální rovnice.

Mazácké skály 2013.jpgMazácké skály. Říjen 2013.

S vědomím všeho výše napsaného a s portfoliem krásných fotek a mnoha úspěchy ve fotosoutěžích se mi zcela náhodou povedlo navíc něco neuvěřitelného. Vyfotil jsem snímek, který zcela vybočuje z mého klasického rukopisu, zachycuje dosud neviděný přírodní úkaz a je neotřele nakomponovaný. Pochopte, že jsem vůbec nečekal, že snímek získá tak obrovský a silný ohlas fotografické i laické veřejnosti. Nebyl to můj záměr. V moment focení jsem chtěl jen maximálně využít podmínek, které se mi při focení naskytly, a vytušil jsem, že by mohla fungovat nezvyklá kompozice s prvním kmenem v jakémsi polocelku v popředí. Jedním snímkem jsem během 24 hodin od publikování vytřel všem zrak, kývl první z 6 britských agentur na nabídku zastupování této fotky na tamějším trhu a mnohonásobně překonal většinu ostatních záběrů mého dlouho tvořeného portfolia. Osm let poté, co jsem se styděl říct, že mě začalo bavit fotit a co jsem o podobném úspěchu ani nesnil, se to najednou stalo. Původní motiv najednou přestal existovat. Takže co dál?

zmrzlé stromy 2014.jpgZmrzlý les. Šedivka, od které jsem nečekal víc než pár desítek shlédnutí, jich za rok od pořízení získala pravděpodobně víc než milion. Listopad 2014. 

Jasně, mohl bych začít fotit jen lesy v mlze, snímky třeba i desaturovat, hrát si s černobílým podáním, hledat jen grafické kompozice. Mohl bych si udělat lepší webovky a začít tam prodávat workshopy a zaručené úspěchy na kvalitní fotky. Napadlo mě dokonce i přestat své snímky upravovat a jít naprosto opačným směrem než jakým se hlavní proud fotografie v dnešní době ubírá. Popravdě nevím, jestli se nějakým z těchto směrů vydávám, spíš ne. Důležitější je to, že cítím najednou obrovský odstup od své vlastní tvorby. Dal jsem si od focení docela dlouhou pauzu, díky které cítím, že jsem schopen víc ocenit jak vlastní tvorbu, tak zejména tvorbu ostatních fotografů. A hlavně jsem si uvědomil, jaký smysl pro mě fotografie má a co mi fotografie dala. Dřív jsem hodně přemýšlel nad tím, jak na mých fotkách budou vypadat místa, která jsem navštívil při mých hledání nových motivů s výhledem na dobré světlo. Dnes mám hlavu plnou nápadů, jak může fotografie pomoct v určitých životních situacích tak, jako kdysi pomohla mě. Dala by se využít jako terapeutická metoda. Samotného by mě to nenapadlo. Děkuji za tento nápad několika lidem, kteří mě v minulosti kontaktovali se slovy chvály mé tvorby a po delším rozhovoru mi prozradili, že fotit začali právě v těžkých životních obdobích. Fotografování by se podle mě dalo zahrnout v léčebnách, dětských domovech a podobných zařízeních. Určitě by fotografii slušelo větší zahrnutí do školních osnov. Fotografie je dnes pravděpodobně nejrozšířenější koníček na planetě a má pozitivní účinky na osobní rozvoj. Právě ve školách by mohla sloužit k rozšíření obzorů žáků, uvědomění si odlišností, rozvoji tolerance, uvědomění si rozdílného nazírání na (fotografovanou) věc a pomoct tak diskuzi a ve výsledku tak eliminovat projevy šikany a nesnášenlivosti.

Věřím, že v budoucnu mé fotografie budou jen druhotným produktem mé snahy aspoň část z výše zmíněných ideálů dosáhnout. Ještě, že mi je jen těch jednadvacet.

stará vrba 2015.jpgStará vrba při západu slunce. Právě záběry stromů a lesů jsou podle mého názoru v mém portfoliu ty nejsilnější. Letos jsem měl co dělat, abych našel motivy a pořizoval fotky srovnatelné se záběrem zmrzlého lesa. Potřeba posouvat laťku a zahojit duši je na štěstí dávno pryč. Fotografii jsem dost obětoval, ještě víc jsem získal. Díky za to! Březen 2015.

 

Jan Bainar

Jan Bainar je mladý krajinářský fotograf. Zaměřuje se na záběry lužních oblasti, hor a krajinných detailů. Rád se nechává inspirovat fotografiemi ostatních a považuje za čest, když je jeho práce inspirací. Po publikaci jeho záběrů v National Geographic ve Spojených státech je jednou nohou ve fotografickém důchodu a snaží se přibližovat fotografii širší veřejnosti formou psaní článků či veřejných přednášek.

Více o Honzovi a jeho tvorbě naleznete na webových stránkách www.JanBainarPhotography.com.

Diskuse

Pavel

16.12.2015 11:12

Díky.

Miroslav

16.12.2015 11:23

Díky.

Michal

16.12.2015 16:22

Moc pěkné vyznání.

Stanislav Lepič

16.12.2015 20:50

Díky za článek, Honzo. Mám tyto "osobní příběhy" radši než návody jak něco udělat. Je úžasné sledovat, jak naprosto rozdílně člověk přistupuje ke zdánlivě stejné věci. Také v poslední době přemýšlím nad tím, co pro mne fotografování znamenalo a znamená, čím mne obohatilo a proměnilo a jeho vliv považuji za zcela zásadní. Docházím k momentálnímu(?) pohledu, že mi nevědomě sloužilo jako účiná kompenzace nerovnováhy v mém životě, sloužilo jako harmonizační prvek. Pokud tě tato rovina zajímá a chtěl bys další podrobnosti, napiš mi z profilu zprávu. Jinak pro mne jasně vede snímek Pocity a Peřeje Odry, díky i za ně.

fotografkazdejvic

16.12.2015 22:47

Pocity jsou super! Díky za pěkné zamyšlení...

Martin

17.12.2015 05:51

mě pobavila ta formulace "všem vytřít zrak" - ta je velmi, velmi odvážná nebo naopak nešikovná.

ryger

20.12.2015 17:24

Nejhorší, co se může u koníčku stát, je dosáhnout dokonalosti. Není pak důvod pokračovat. :-(

Jan Bainar

21.12.2015 00:37

Díky za Vaši zpětnou vazbu, jsem rád, že článek zaujal.

 

Martin: k zasmání to dneska být může, tehda jsem to tak ale cítil a v hlavě jsem to tak měl nastavené. Pokaždé, když se mi brzo ráno nechtělo vstávat, tak jsem si to musel připomenout. 

 

Ryger: to je zajímavá myšlenka, vlastně mi to lichotí. Sám si ale myslím, že důvod byl čistě subjektivní a pocitový. Poslední 3 roky se mi ve focení povedlo tolik, že jsem byl schopen své dřívejší pocity méněcennosti hodit za hlavu, přenést se přes ně a dokonce je i veřejně přiznat. Potřeba dělat lepší a lepší fotka byla jen obrácená mince potřeby dokázat sobě i okolí, že za něco stojím a jsem schopen velkých věcí. Svým způsobem se mi povedlo to, co nikomu jinému v ČRa to je a hranice, kdy ten původní motiv končí. Je ale pravda, že relaxační účinky fotografie jsou u mě velké. Takže není všem fotografickým dnům konec. 

Jan

2.5.2016 19:03

Honzo, podobné pocity "vyhoření", jsem zažil ve sportu. Pomohlo mi si dát pauzu, nehnat se za dalšími cíli, které nutí člověka trénovat, trénovat, trénovat. Bludný kruh, radost se vytrácí, okolí očekává stále úspěch a je čím dál těžší se udržet fit a ve formě. Po pauze jsem si nastavil lať výrazně níže, netrénuji jako "magor", žiji život, věnuji se rodině, z koníčků třeba focení... A svůj sport si teď opět užívám, není pro mne žroutem, měřítkem úspěchu, ale prostředkem ke komunikaci s přáteli, no a že jej provozuji o nějakou tu úroveň níže, nakonec to není tak podstatné jak jsem si myslel kdysi. Co je podstatné? Radost je zpět... U focení zjištění kolik krás je všude kolem, nikdy jsem to nevnímal, mysl byla směřována jen jedním směrem. Nyní si vážně občas si připadám jako doktor v podání pana HERCE Rudolfa Hrušínského ze snímku Vesničko má středisková... Až se bojím, abych taky někde při vnímání toho báječného světla nesjel do "pangejtu":-)).

 

Hodně krásných foteček - to kvůli nám - čumilům, dobré světlo pro Vaší tvorbu a spoustu báječných chvil. Honza 

Marek

26.5.2016 09:38

dobrý :)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Inspirace

Všechny články kategorie

Fotovýlet na Pravčickou bránu

Je to pohádka, ale i krásný fotografický výlet do míst, kde nežije jen příběh z Narnie, ale také mnoho jiných příběhů. Ať to jsou…

17.10.2017

Lukáš

Jak získat fotografickou zakázku

Nedávno jsem publikoval článek o tom, jak nacenit fotografickou zakázku. Dnes se vrátím o krok zpět a poradím vám, jak vůbec…

4.10.2017

Tomáš

Rádi fotíte lidi? Víte že potřebujete jejich souhlas?

Fotíte rádi lidi a pak svou práci publikujete na sociální sítích nebo na webu? Víte, že potřebujete jejich souhlas? Znáte možné…

6.9.2017

Jiří

Jak nacenit fotografickou zakázku

Znáte ten pocit, kdy vám konečně do mailu přijde poptávka na focení, a vy zajásáte? Ale pocit radosti záhy vystřídá nejistota až…

17.7.2017

Tomáš

Jak jsem nevyhořel

Nikdy by mne nenapadlo, že by mne něco podobného někdy mohlo potkat. Syndrom vyhoření není nijak dobrý pro každého, kdo dělá…

13.7.2017

Lukáš

Mont Blanc - nejkrásnější hora Alp

Na internetu najdete různé žebříčky nejkrásnějších hor světa, Evropy, nebo jen samotných Alp. Většinou se v nich vysoko umisťuje…

12.6.2017

Michal Balada